Z prawa zamówień publicznych wynika, że ocena, czy w danym przypadku ustalono cenę rażąco niską, powinna się odnosić do całości przedmiotu zamówienia. Tym samym badaniu powinna podlegać cena całkowita, a nie jej poszczególne elementy. Przepis art. 90 ust. 1 p.z.p. dotyczący badania ceny oferty jako rażąco niskiej stanowi o przypadku, gdy cena oferty wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia. Również art. 89 ust. 1 pkt 4 p.z.p. mówi o tym, że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera ona cenę rażąco niską w stosunku do przedmiotu zamówienia. Takie stanowisko było dość powszechne w praktyce Krajowej Izby Odwoławczej (KIO/UZP 963/09, KIO 1601/11, KIO 1393/14, KIO 956/13, KIO 2108/14, KIO 1620/14, KIO 1567/14).

W orzecznictwie KIO stopniowo kształtuje się jednak pogląd o dopuszczalności badania w kontekście rażącego zaniżenia niektórych składników ceny ofertowej (cen jednostkowych oferowanych za dany element przedmiotu zamówienia). Dotyczy to w szczególności zamówień w zakresie dostaw lub usług, w których podstawą rozliczenia z wykonawcą jest właśnie cena jednostkowa, naliczana za faktycznie wykonane usługi lub dostawy. KIO w tego typu przypadkach dopuszcza badanie cen jednostkowych, jeżeli ich rażące zaniżenie przekłada się na zaniżenie całości ceny ofertowej, lub też w sytuacjach, gdy rażące zaniżenie cen jednostkowych prowadzi do manipulacji ceną, naruszając dobre obyczaje lub interes zamawiającego.

Możliwość badania pod kątem ceny rażąco niskiej elementów kalkulacyjnych oferty, o ile ich zaniżenie może się przekładać na rażące zaniżenie zaoferowanej ceny całkowitej, Izba potwierdziła w wyroku z 20 października 2014 r. (KIO 2061/14). Przedmiotem zamówienia w tej sprawie było świadczenie usług pocztowych, wykonawcy zaś – poza ceną całkowitą – szacowali wartość poszczególnych usług. Izba stwierdziła, że udział ceny za świadczenie określonego rodzaju usługi w całkowitej cenie oferty (wynoszący ponad 50 proc.) podlega badaniu w zakresie przesłanek rażąco niskiej ceny. Taka ocena nie budzi wątpliwości. Efektem uznania rażącego zaniżenia jednej z cen jednostkowych jest jednocześnie uznanie, iż rażąco zaniżona jest cena całkowita.

Dopuszczalność badania cen jednostkowych w kontekście ich rażącego zaniżenia jest też uznawana w przypadkach, gdy zamawiający wyraźnie w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wskazał, że każda z cen jednostkowych samodzielnie ma uwzględniać wszystkie koszty związane z realizacją zamówienia. W takim przypadku wykonawcy, kalkulując oferty, powinni unikać przenoszenia kosztów pomiędzy poszczególnymi pozycjami, umieszczając określone koszty związane z wykonaniem całości zamówienia w ramach niektórych tylko pozycji (cen jednostkowych). Wobec wyraźnych oczekiwań zamawiającego w tym zakresie, wyrażanych w specyfikacjach, odmienne skalkulowanie cen jednostkowych może być uznane za sprzeczność oferty ze specyfikacją i prowadzić do odrzucenia oferty.

Wykonawcy, kalkulując ceny jednostkowe oferty, nie powinni również stosować zabiegów polegających na przenoszeniu kosztów pomiędzy cenami jednostkowymi, które stanowią podstawę do obliczenia faktycznego wynagrodzenia wykonawcy, a następnie jego ustalenia oraz zapłaty.

Reklama
Reklama

Zdarza się, że wykonawcy manipulują cenami jednostkowymi, zawyżając je za usługi świadczone najczęściej oraz zaniżając za usługi świadczone najrzadziej. Efektem jest to, że oferta w wymiarze ekonomicznym jest rażąco wysoka.

Kształtująca się linia orzecznicza dotycząca cen jednostkowych stawia przed wykonawcami obowiązek dokładnego badania specyfikacji w kontekście wymogów zamawiającego co do ukształtowania cen jednostkowych. Natomiast zamawiających zobowiązuje do precyzyjnego formułowania tych wymogów, jeżeli oczekują od wykonawcy, aby każda z cen jednostkowych była rentowna. Wykonawcy muszą również rozważnie ustalać ceny jednostkowe, aby uniknąć zarzutu manipulowania cenami z naruszeniem zasad konkurencji oraz interesu zamawiającego.

Autorka jest adwokatem, Brevells Cekiera Grzywacka Oleksiewicz sp.k.