Czy dostanę nowy dziennik
Nie wiem, jak to się stało, ale zaginął dziennik budowy. W związku z tym mam wątpliwości, czy mogę dla tej samej inwestycji wystąpić o nowy dziennik?
Prawo budowlane nie mówi, co należy zrobić, gdy zaginie dziennik budowy. Nie wspomina też o możliwości wydania jego duplikatu. Nie powinno być jednak problemu z uzyskaniem kolejnego.
Zgodnie bowiem z prawem budowlanym dziennik budowy jest dokumentem zawierającym informacje o przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeniach i okolicznościach zachodzących w toku ich wykonywania (art. 45 ust. 1 prawa budowlanego).
Natomiast procedurę związaną z wydawaniem dziennika budowy zawiera rozporządzenie ministra infrastruktury z 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia.
Paragraf 4 tego rozporządzenia przewiduje, że ten sam starosta (prezydent miasta), który wydał decyzję o pozwoleniu na budowę, wydaje też dziennik budowy w terminie trzech dni od dnia, w którym pozwolenie na budowę stało się ostateczne.
Te same przepisy mówią też, że gdy inwestycja nie została zakończona, a zabrakło miejsca na kolejne wpisy, starosta (prezydent miasta) powinien wydać inwestorowi kolejny tom dziennika budowy. A skoro tak, to starosta powinien również wydać duplikat dziennika.
Trzeba jednak pamiętać, że wpisy w dzienniku budowy powinny być dokonywane na bieżąco. Oznacza to, że gdy czytelnik go dostanie, nie będzie mógł go uzupełnić wstecz.
Efekt będzie taki, że w czasie oddawania obiektu budowlanego do użytkowania powiatowy inspektor nadzoru budowlanego może prowadzić postępowanie celem wyjaśnienia wątpliwości w przebiegu nieudokumentowanych w dzienniku czynności i robót budowlanych.
Kiedy tablica na budowie
Planuję rozbudowę niewielkiego budynku, w którym prowadzę pralnię i punkt totolotka. Ogrodziłem już plac budowy. Czy muszę też powiesić tablicę informacyjną?
Tablicę informacyjną wiesza się na terenie budowy, która wymagała pozwolenia na budowę. Jeżeli czytelnik chce rozbudować budynek, oznacza to, że wcześniej musiał występować o pozwolenie na budowę. A jeżeli tak, to na jego budowie nie może zabraknąć tablicy.
Kwestie dotyczące tablicy reguluje rozporządzenie ministra infrastruktury z 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia.
Zgodnie z tymi przepisami odpowiedzialny za powieszenie tablicy jest kierownik budowy. Umieszcza się ją na terenie budowy w miejscu widocznym od strony drogi publicznej lub dojazdu do takiej drogi, na wysokości umożliwiającej jej odczytanie.
Tablica powinna być wykonana ze sztywnej płyty, mieć żółty kolor i kształt prostokąta o wymiarach 90 cm na 70 cm. Napisy na tablicy informacyjnej trzeba wykonać w sposób czytelny i trwały. Litery i cyfry muszą mieć kolor czarny, a wysokość co najmniej 4 cm.
W odpowiednich rubrykach tablicy trzeba podać: określenie rodzaju robót budowlanych oraz adres ich prowadzenia; numer pozwolenia na budowę oraz nazwę, adres i numer telefonu właściwego organu nadzoru budowlanego. Nie może też zabraknąć imienia i nazwiska lub nazwy (firmy), adresu oraz numeru telefonu: inwestora oraz wykonawcy robót budowlanych, kierownika budowy, a także numerów telefonów alarmowych policji, straży pożarnej, pogotowia i okręgowego inspektora pracy.
Jaki termin zakończenia inwestycji
Wybudowałem budynek o charakterze mieszkalno-usługowym. Część usługowa została już odebrana, mieszkalna długo jeszcze nie będzie gotowa. Czy są przepisy, które zmuszają mnie do zakończenia budowy w określonym terminie?
Przepisy nie przewidują żadnego terminu zakończenia budowy. Wszystko zależy od samego inwestora. Prawo budowlane przewiduje jedynie termin rozpoczęcia budowy. Od chwili uprawomocnienia się decyzji o pozwoleniu na budowę nie może minąć więcej niż trzy lata na rozpoczęcie robót budowlanych. Po tym okresie, jeżeli nie rozpoczęto budowy, potrzebne będzie nowe pozwolenie.
Inwestor musi też liczyć się z tym, że jeżeli zacznie korzystać z kolejnej części obiektu bez załatwienia formalności końcowych, to będzie to samowola budowlana. W efekcie powiatowy inspektor zobowiąże czytelnika do zalegalizowania tego, co wybudował, a gdy tego nie zrobi, nakaże rozbiórkę.
Warto podkreślić, że rozpoczęcie użytkowania części obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych wymaga uzyskania pozwolenia na użytkowanie z nadzoru budowlanego.
Brak zgodności z projektem
W trakcie budowy magazynu z częścią socjalną i biurową postanowiłem zmienić konstrukcję dachu. Inaczej też zaaranżowałem część biurową. Czy muszę się starać o projekt zamienny lub zgłosić przeróbki powiatowemu inspektorowi nadzoru budowlanego?
Prawo budowlane pozwala na odstępstwa od projektu: istotne lub nieistotne. W pierwszym wypadku trzeba uzyskać decyzję o zmianie pozwolenia budowlanego (czyli też projekt zamienny), w drugim decyzja ta nie jest potrzebna. Pod warunkiem jednak, że odstępstwo nie dotyczy (art. 36a prawa budowlanego):
- zagospodarowania działki lub terenu,
- charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego, tj. kubatury, powierzchni zabudowy, wysokości, długości, szerokości, liczby kondygnacji,
- ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- zmiany zamierzonego sposobu użytkowania budowlanego lub jego części, np. zamiast budynku gospodarczego ma powstać punkt usługowy,
- zapewnienia niezbędnych warunków do korzystania z tego obiektu przez osoby niepełnosprawne. To wymóg stawiany wobec obiektów użyteczności publicznej, np. szkół.
Czytelnik nie pisze dokładnie, na czym polegała przeróbka dachu; jeśli jest to tylko zmiana materiału (zaprojektowano dach w konstrukcji drewnianej, a wykonany będzie w konstrukcji stalowej), będzie to nieistotne odstąpienie od projektu budowlanego (wymaga jedynie naniesienia przez projektanta zmian na kopiach rysunków projektu budowlanego). Prawdopodobnie będzie to zmiana kształtu dachu, a to już jest istotne odstępstwo od charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego.
Jeżeli tak, to zanim przystąpi do wykonania dachu musi złożyć do starosty wniosek o zmianę pozwolenia na budowę.
Do wniosku trzeba dołączyć zamienny projekt budowlany i czekać, aż dojdzie do zatwierdzenia projektu i wydania decyzji o zmianie pozwolenia na budowę. Dopiero wówczas można wznowić roboty na dachu. Zanim inwestor wystąpi do starosty, projektant (autor projektu budowlanego) musi sam dokonać kwalifikacji planowanego odstępstwa i po stwierdzeniu, że ma ono istotny charakter, wykonać zamienny projekt budowlany.
Przedsiębiorca, który nie dostosuje się do wymagań i dalej będzie budował, chociaż doszło do istotnego odstępstwa od projektu, naraża się na interwencję powiatowego nadzoru budowanego. Inspektor może wstrzymać roboty budowlane. W tym celu wydaje postanowienie, które przesyła nie tylko inwestorowi (art. 50 prawa budowlanego). Podaje w nim przyczynę wstrzymania robót budowlanych i ustala wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń.
Takie postanowienie jest ważne dwa miesiące. W tym czasie inspektor wydaje decyzję, w której określi obowiązki inwestora oraz termin ich wykonania. Między innymi każe wykonać projekt zamienny.
Taka decyzja trafia do starosty, który eliminuje pierwotne pozwolenie na budowę z obrotu prawnego.
Następnie budujący musi przedstawić projekt zamienny inspektorowi, a ten, jeżeli go zaakceptuje, wydaje pozwolenie na wznowienie robót budowlanych.
Może być i tak, że budowa, na której doszło do istotnych odstępstw, została już zakończona. Wówczas inspektor zatwierdza projekt budowlany zamienny i nakłada obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie.
Taka procedura ma zwykle miejsce po wniesieniu sprzeciwu do zgłoszenia zakończenia budowy bądź odmowie wydania pozwolenia na użytkowanie.
Jeśli natomiast chodzi tylko o nową aranżację części biurowej, to raczej nie będzie to istotne odstępstwo.
Nieistotne zmiany można natomiast wprowadzić bez wcześniejszej modyfikacji pozwolenia na budowę. Wystarczy, że projektant zamieści w projekcie budowlanym odpowiednie informacje na ich temat.
Jakie dokumenty przed zainstalowaniem tablicy reklamowej
Jestem właścicielem wolno stojącego pawilonu handlowego. Chcę powiesić tablicę reklamującą mój sklep. Jakie muszę załatwić formalności?
Większości tablic oraz urządzeń reklamowych instalowanych na budynkach wymaga zgłoszenia. Wystarczy złożyć wniosek do starosty oraz oświadczenie o tytule prawnym do dysponowania gruntem, a więc przede wszystkim o prawie własności lub użytkowaniu wieczystym. Niezbędne są także szkice i rysunki, które określą wygląd reklamy oraz sposób jej montażu.
Jak zawsze od reguły są wyjątki. Uczyniono je dla tych tablic i urządzeń, które miałyby być zamontowane na obiektach wpisanych do rejestru zabytków, oraz reklam świetlnych i podświetlanych usytuowanych poza obszarem zabudowanym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym. W ich wypadku trzeba uzyskać pozwolenie na budowę. Z tego, co pisze czytelnik, jego to raczej nie dotyczy.
Prawo budowlane przewiduje możliwość nałożenia obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę w przypadku dużych tablic reklamowych, które mogą wpływać na konstrukcję budynku i stwarzać zagrożenia dla niego.