Zgodnie z prawem, jeżeli konsument nabywa rzecz używaną, nie traci prawa do reklamacji z tytułu niezgodności produktu z umową. Tym samym, gdy okaże się, że używany sprzęt ma wadę, konsument może żądać bezpłatnej naprawy, wymiany, ma prawo zażądać stosownego obniżenia ceny lub ostatecznie zwrotu wpłaconych pieniędzy.
Termin reklamacji dla towarów używanych to rok
Oczywiście reguły związane z tym prawem nie są identyczne jak przy zakupie nieużywanych wcześniej wyrobów. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na krótsze terminy reklamacji. I tak, zgodnie z art. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r., nr 141, poz. 1206), przedsiębiorca odpowiada wobec kupującego (konsumenta), jeżeli towar w chwili jego wydania jest niezgodny z umową (nie nadaje się do celów, do jakich zwyczajowo powinien się nadawać, albo nie ma cech, które powinien mieć lub o istnieniu których sprzedawca zapewniał). W przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania produktu domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.
Z kolei w myśl art. 8, jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Jeżeli naprawa lub wymiana nie wchodzą w grę, kupujący ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo wreszcie może odstąpić od umowy.
Jednak to ostatnie uprawnienie nie przysługuje konsumentowi, jeżeli niezgodność produktu z umową jest nieistotna. I wreszcie art. 10, w myśl którego sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową jedynie w przypadku stwierdzenia jej przed upływem dwóch lat od wydania towaru kupującemu. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku. Jak więc wynika z tego przepisu, termin do wniesienia reklamacji kończy się po upływie dwóch lat – dla towarów nowych, a dla towarów używanych może zostać skrócony do roku.
Szczególnie w przypadku używanych produktów istotne jest to, że sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć (art. 7).