Tak.
Zgodnie z ustawą z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dalej: u.w.t.) sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży. Zezwolenie wydaje się, na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy, oddzielnie na następujące rodzaje napojów alkoholowych:
- ?do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz na piwo,
- ?powyżej 4,5 proc. do 18 proc. zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) oraz
- ?powyżej 18 proc. zawartości alkoholu.
Zgodnie z art. 111 ust. 4 u.w.t. przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, muszą do 31 stycznia złożyć pisemne oświadczenie o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w poprzednim roku. Na tej podstawie oblicza się wysokość opłaty za korzystanie z zezwolenia. Taka opłata jest wnoszona na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem, w trzech równych ratach, w terminach do ?31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego. W razie podania we wskazanym wyżej oświadczeniu fałszywych danych wójt (burmistrz, prezydent miasta) cofa zezwolenie wydane przedsiębiorcy (art. 18 ust. 10 pkt 5 u.w.t.).
Jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 maja 2014 (II GSK 407/13), w art. 18 ust. 10 u.w.t. enumeratywnie wymieniono przypadki, w których można cofnąć zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przed upływem okresu, na jaki zostało udzielone. W art. 18 ust. 10 pkt 5 u.w.t. wyraźnie zastrzeżono, że organ cofa (obligatoryjnie) zezwolenie ?w razie przedstawienia w oświadczeniu fałszywych danych. Użycie w tym przepisie pojęcia: fałszywe dane – zamiast np. dane błędne czy nieprawdziwe – nie oznacza, że cofnięcie zezwolenia może nastąpić tylko w sytuacji celowego wprowadzenia organu w błąd. Przez fałszywe dane należy rozumieć dane nieodpowiadające rzeczywistości.
Organ administracji nie ma obowiązku badania, czy przedsiębiorca działał umyślnie, gdyż nie ma nawet takiej kompetencji. Wystarczającą przesłanką cofnięcia zezwolenia jest stwierdzenie, że oświadczenie o wartości sprzedanego alkoholu zawierało dane niezgodne ?z rzeczywistością, niezależnie od przyczyn takiego stanu rzeczy.
podstawa prawna: art. 111 ust. 4, art. 18 ust. 10 pkt 5 ustawy z 26 października 1982 r. – o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. DzU z 2012 r. poz. 1356 ze zm.)