Ustawa z 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (dalej: u.ś.o.r.) przewiduje, że działalność gospodarcza w zakresie:

- ?wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu lub

- ?konfekcjonowania (czyli pakowania, przepakowywania, etykietowania bądź przeetykietowywania) tych środków,

jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy ?z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (dalej: u.s.d.g.). Taka działalność wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu lub konfekcjonowania tych środków (dalej: rejestru) prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa.

Krok 1. Ustal, jakie substancje ?będziesz sprzedawał

Pojęcie: środki ochrony roślin należy rozumieć zgodnie ?z art. 2 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009. Są to produkty składające się z substancji czynnych, sejfnerów i synergetyków, lub takie, które je zawierają, i są przeznaczone do następujących zastosowań:

- ?ochrony roślin lub produktów roślinnych przed organizmami szkodliwymi lub zapobiegania działaniu takich organizmów, chyba że głównym przeznaczeniem produktu jest utrzymanie higieny,

- ?wpływanie na procesy życiowe roślin, np. przez substancje działające jako regulatory wzrostu, inne niż substancje odżywcze,

- ?zabezpieczanie produktów roślinnych w zakresie, w jakim takie substancje lub środki nie podlegają szczególnym przepisom wspólnotowym dotyczącym środków konserwujących,

- ?niszczenie  niepożądanych roślin lub części roślin z wyjątkiem glonów bądź

- ?hamowanie lub zapobieganie niepożądanemu wzrostowi roślin z wyjątkiem glonów.

Substancje czynne to substancje, w tym mikroorganizmy, wykazujące ogólne lub szczególne oddziaływanie na organizmy szkodliwe lub na rośliny, ich części bądź na produkty roślinne. Sejfnery to substancje lub preparaty, które dodaje się do środka ochrony roślin w celu wyeliminowania lub zmniejszenia fitotoksycznego działania tego środka na niektóre rośliny. Natomiast synergetyki to substancje lub preparaty, które – mimo braku działania lub słabego działania – mogą wzmocnić działanie substancji czynnych w środku ochrony roślin.

Pojęcie „wprowadzanie do obrotu" należy rozumieć zgodnie z art. 3 pkt 9 rozporządzenia nr 1107/2009. Wprowadzanie do obrotu oznacza posiadanie do celów sprzedaży we Wspólnocie, w tym oferowanie do sprzedaży lub innej formy przekazania, za opłatą lub bezpłatnie, oraz sprzedaż, dystrybucję i inne formy przekazania, z wyjątkiem zwrotu poprzedniemu sprzedawcy. Za wprowadzanie do obrotu zgodnie z rozporządzeniem uznaje się wprowadzanie do swobodnego obrotu na terytorium Wspólnoty.

Zasadą jest, że wymóg uzyskania wpisu do rejestru nie dotyczy producenta środka ochrony roślin, który uzyskał zezwolenie na wprowadzanie danego środka do obrotu. Jeżeli jednak taki producent chce prowadzić działalność gospodarczą w zakresie zbywania środków ochrony roślin ostatecznemu nabywcy (czyli podmiotowi nabywającemu środki ochrony roślin, które nie będą następnie wprowadzane do obrotu), działalność w tym zakresie wymaga wpisu do rejestru (art. 25 ust. 2 u.ś.o.r.).

Przykład:

Producent środka ochrony roślin, który uzyskał zezwolenie na wprowadzenie go do obrotu wydane przez ministra rolnictwa?i rozwoju wsi, chce prowadzić działalność gospodarczą ?polegającą na zbywaniu środków ochrony roślin ostatecznym nabywcom, niewprowadzającym ich następnie do obrotu. ?W takim wypadku musi uzyskać również wpis do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu. Taki rejestr ?jest prowadzony przez wojewódzkiego inspektora ochrony ?roślin i nasiennictwa.

Krok 2. Pamiętaj o wymaganiach ?dotyczących budynku i sprzedawców

Przedsiębiorca ubiegający się o wpis będzie musiał posiadać tytuł prawny do obiektów budowlanych, w których będzie wykonywana działalność oraz zapewnić, aby obiekty budowlane i urządzenia techniczne przeznaczone do wykonywania działalności objętej wnioskiem spełniały wymagania określone w przepisach.

Należy pamiętać, że zgodnie z u.ś.o.r. zabronione jest zbywanie środków ochrony roślin:

- ?w pomieszczeniu, w którym jest prowadzona sprzedaż żywności lub pasz, chyba że w przypadku środka ochrony roślin przeznaczonego dla użytkownika nieprofesjonalnego środek ten jest przechowywany pod zamknięciem w sposób zapewniający brak jego kontaktu z żywnością lub paszą,

- ?przy zastosowaniu automatu, samoobsługi lub sprzedaży dokonywanej poza punktem stałej lokalizacji (sprzedaż obwoźna i obnośna na targowiskach),

- ?w opakowaniu zastępczym lub po upływie terminu ważności.

Środki ochrony roślin, którym upłynął termin ważności lub z innych powodów są nieprzeznaczone do zbycia, muszą być przechowywane w wydzielonym i odpowiednio oznaczonym miejscu.

Przedsiębiorca chcący wykonywać działalność w zakresie obrotu środkami ochrony roślin będzie musiał także zapewnić, aby osoby dokonujące zbycia tych środków ukończyły odpowiednie szkolenie w zakresie doradztwa przewidziane w u.ś.r.o. oraz posiadały zaświadczenie ?o ukończeniu tego szkolenia. Działalność gospodarcza polegająca na prowadzeniu szkoleń w zakresie środków ochrony roślin również jest działalnością regulowaną ?i wymaga wpisu do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa. Rejestry przedsiębiorców i innych podmiotów prowadzących szkolenia w zakresie ochrony roślin są dostępne na stronach internetowych wojewódzkich inspektoratów. Zasady organizowania szkoleń w zakresie środków ochrony roślin, a także wzór zaświadczenia o ukończeniu takiego szkolenia, określa rozporządzenie ministra rolnictwa i rozwoju wsi z 8 maja 2013 r.

Wymagania dotyczące przeszkolenia osób zbywających środki ochrony roślin złagodzono w odniesieniu do firm będących mikroprzedsiębiorcami w rozumieniu u.s.d.g., czyli takich, które w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

- ?zatrudniały średniorocznie mniej niż dziesięciu pracowników oraz

- ?osiągnęły roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro lub sumy aktywów ich bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 mln euro.

Przykład:

Mikroprzedsiębiorca chce prowadzić działalność ?w zakresie sprzedaży środków ochrony roślin. Taki podmiot ?nie będzie musiał zapewnić ukończenia przez sprzedawców szkolenia w zakresie doradztwa dotyczącego środków ?ochrony roślin, jeżeli będzie wprowadzać do obrotu tylko ?środki przeznaczone dla użytkowników nieprofesjonalnych, ?które zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu ?Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 nie zostały zaklasyfikowane do co najmniej jednej z następujących klas ?i kategorii zagrożenia:

- toksyczność ostra kategoria 1, 2 i 3,

- działanie rakotwórcze,

- działanie mutagenne,

- działanie szkodliwe na rozrodczość,

- ?działanie toksyczne na narządy docelowe po narażeniu jednorazowym (STOT SE) kategoria 1,

- ?działanie toksyczne na narządy docelowe po narażeniu powtarzanym (STOT RE) kategoria 1.

Krok 3. Złóż wniosek ?i ureguluj opłatę

Wniosek o wpis do rejestru trzeba złożyć do wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę przedsiębiorcy, z tym że w przypadku, gdy przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, o właściwości organu decyduje miejsce wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli jest inne niż miejsce zamieszkania tej osoby.

Wniosek o wpis powinien zawierać:

- ?imię, nazwisko oraz adres i miejsce zamieszkania albo nazwę oraz adres i siedzibę przedsiębiorcy, z tym że ?w przypadku, gdy przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, zamiast adresu i miejsca zamieszkania tej osoby należy wskazać adres miejsca wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli jest inny niż adres i miejsce zamieszkania,

- ?numer wnioskodawcy w KRS lub informację o wpisie do CEIDG,

- ?NIP i REGON wnioskodawcy,

- ?określenie zakresu wykonywanej działalności oraz miejsca wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu, ?a także

- ?wskazanie miejsca przechowywania środków ochrony roślin, jeżeli przedsiębiorca przechowuje te środki,

- ?datę i podpis wnioskodawcy.

Ustawodawca nie określił wzoru wniosku, ale takie wzory są dostępne na stronach internetowych wojewódzkich inspektoratów ochrony roślin i nasiennictwa (por. np. http://piorin.gov.pl).

Do wniosku należy dołączyć oświadczenie wnioskodawcy potwierdzające, że dane zawarte we wniosku są kompletne i zgodne z prawdą, a wnioskodawca zna i spełnia warunki wykonywania działalności w zakresie wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu określone w u.ś.o.r. Oświadczenie powinno zawierać również:

- ?firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres,

- ?oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia, a także

- ?podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy ze wskazaniem jej imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

Ważne!

Wpis do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu podlega opłacie skarbowej wynoszącej ?1,135,00 zł. Obowiązek uregulowania tej należności powstaje z chwilą złożenia wniosku.

Krok 4. Odbierz zezwolenie

Po złożeniu wniosku właściwy organ sprawdza kompletność dokumentów i poprawność zawartych w nich danych. Po pozytywnej weryfikacji wniosku wojewódzki inspektor wpisuje przedsiębiorcę do rejestru.

Wpisowi podlegają:

- ?imię, nazwisko oraz adres i miejsce zamieszkania albo nazwa oraz adres i siedziba przedsiębiorcy, z tym że ?w przypadku, gdy przedsiębiorcą jest osobą fizyczną, zamiast adresu i miejsca zamieszkania tej osoby podaje się adres miejsca wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli jest inny niż adres i miejsce zamieszkania,

- zakres wykonywanej działalności,

- ?miejsca wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu,

- numer i data wpisu do rejestru.

Rejestr przedsiębiorców wykonujących działalność ?w zakresie wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu udostępnia się na stronie internetowej wojewódzkiego inspektoratu. Wojewódzki inspektor wydaje także ?z urzędu zaświadczenie o wpisie do rejestru.

Należy pamiętać, że w u.ś.o.r. zawarto m.in. zakaz zbywania środka ochrony roślin oraz składania oferty zbycia takiego środka osobie, której zachowanie wskazuje, że znajduje się w stanie nietrzeźwości, lub osobie niepełnoletniej. Środki ochrony roślin przeznaczone dla użytkowników profesjonalnych mogą być zbywane tylko osobom, które ukończyły wymagane szkolenie określone w art. 28 u.ś.o.r.

Przedsiębiorca wprowadzający środki ochrony roślin do obrotu musi także prowadzić i przechowywać przez co najmniej pięć lat dokumentację dotyczącą tych środków w taki sposób, aby – z wyjątkiem przypadków zbycia środków ochrony roślin ostatecznemu nabywcy – umożliwiać określenie numeru partii i daty produkcji nabywanych i zbywanych środków.

podstawa prawna: art. 2 pkt 10, 18 i 19, art. 25–29, art. 31 ustawy z 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 455)

podstawa prawna: art. 64–74, art. 104, art. 107 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 672 ze zm.)

podstawa prawna: rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (DzUrz UE L 309 z 24 listopada 2009 r., s. 1, ze zm.)

podstawa prawna: rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie z (WE) nr 1907/2006 (DzUrz UE L 353 z 31 grudnia 2008 r., str. 1 ze zm.)

podstawa prawna: rozporządzenie ministra rolnictwa i rozwoju wsi z 8 maja 2013 r. w sprawie szkoleń w zakresie środków ochrony roślin (DzU z 2013 r., poz. 554)