Spółka (w stanie likwidacji) prowadzi stację kontroli pojazdów. Starosta wydał decyzję o zakazie prowadzenia tej działalności oraz wykreślił spółkę z rejestru. Czy ta decyzja jest zgodna z prawem?

Tak. Otwarcie likwidacji wobec przedsiębiorcy prowadzącego stację kontroli pojazdów stanowi rażące naruszenie warunków wykonywania tej działalności i musi skutkować sankcją zakazu jej prowadzenia i skreśleniem z rejestru. Zgodnie z art. 83b ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (dalej: p.r.d.) nadzór nad stacjami ?kontroli pojazdów sprawuje starosta. ?W ramach wykonywanego nadzoru co najmniej raz w roku przeprowadza kontrolę stacji kontroli pojazdów w zakresie zgodności stacji z wymaganiami, prawidłowości wykonywania badań technicznych pojazdów, prawidłowości prowadzenia wymaganej dokumentacji.

Starosta wydaje decyzję o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów, skreślając go z rejestru działalności regulowanej, jeżeli przedsiębiorca m.in. rażąco naruszył warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów. Jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w wyroku z 6 września 2012 r. (II SA/Ke 461/12), prowadzenie stacji kontroli pojazdów przez przedsiębiorcę, w stosunku do którego otwarto likwidację, pozostawałoby w rażącej sprzeczności z prawem. Ponadto zdaniem kieleckiego sądu, jeżeli ustawodawca poddaje przedsiębiorcę corocznej kontroli również pod tym kątem, to błędny jest wniosek, że kwestia ta jest oceniana wyłącznie na etapie ubiegania się o wpis ?do rejestru.

Pogląd ten potwierdził NSA w wyroku ?z 4 lutego 2014 r. (II GSK 1968/12). Stwierdził, że cele działalności spółki po otwarciu likwidacji nie są do pogodzenia z zadaniami stacji kontroli pojazdów, które muszą cechować się szczególnymi warunkami, gdyż podmioty te uczestniczą w procesie dopuszczania pojazdów do ruchu na drogach publicznych i ich działalność ma istotny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

NSA wskazał, że stanowisko to uzasadnia także treść art. 75a ust. 2 pkt 3 p.r.d. Zgodnie z nim działalność w zakresie produkcji tablic rejestracyjnych może wykonywać przedsiębiorca, który nie jest podmiotem, ?w stosunku do którego wszczęto postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne. Dlatego zdaniem NSA brak podstaw do odmiennej interpretacji pojęcia „rażące naruszenie warunków wykonywania działalności" na gruncie tej samej ustawy w odniesieniu do formy działalności gospodarczej regulowanej, do której wykonywania przedsiębiorca musi spełniać w zasadzie identyczne warunki.

Podstawa prawna: Art. 75a ust. 2 pkt 3, art. 83b ust. 2 pkt 3 lit. c) ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 1137 ze zm.)