Urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych jest dozwolone wyłącznie na zasadach określonych w ustawie z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

Ustal charakter imprezy promocyjnej

Zgodnie z ww. ustawą grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Takimi grami są m.in. loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe (art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach hazardowych).

Jak zwrócił uwagę Naczelny Sąd Administracyjny ?w Warszawie w wyroku z 11 czerwca 2013 r. (sygn. akt II GSK 849/11), w sytuacji, gdy wynik jakiegokolwiek etapu określanej mianem konkursu gry jest przypadkowy, a więc niezależny od woli (wiedzy, zręczności) uczestnika gry, to należy przyjąć, że ten etap ma wpływ na ostateczny wynik gry, co przesądza o jej losowym charakterze. Wprowadzenie do konkursu dodatkowego elementu wiedzy na etapie, gdzie każdemu uczestnikowi przypisana już jest po wyniku pierwszego etapu konkursu nagroda pieniężna lub rzeczowa, stwarza jedynie pozory braku losowego charakteru i nie może zmienić oceny, że mamy do czynienia z grą losową.

Również zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 13 marca 2013 r. (sygn. akt I SA/Po 792/12) wprowadzenie dodatkowego wymogu udzielenia odpowiedzi na pytanie automatycznie nie przesądza, że gra nie ma charakteru gry losowej. Aby można było uznać dane przedsięwzięcie za konkurs wiedzy, a nie grę losową, odpowiedź na zadawane pytanie musi wymagać od odpowiadającego szczególnej wiedzy w danym zakresie. Konkursy wiedzy weryfikują obiektywnie wiedzę uczestnika, z wyłączeniem możliwości udzielenia odpowiedzi niesamodzielnie.

Przykład:

Spółka z o.o. chce zorganizować akcję promocyjną polegającą na tym, że zgłoszenia osób, które nabędą produkty tej spółki i nadeślą dowody zakupu wraz ?z poprawną odpowiedzią na pytanie dotyczące zasad konserwacji jej produktów, wezmą udział w losowaniu nagród. Obowiązek udzielenia prawidłowej odpowiedzi na pytanie nie pozbawia jednak organizowanej akcji charakteru loterii promocyjnej, w związku z czym spółka ma obowiązek spełnić wymogi przewidziane w ustawie o grach hazardowych.

W przypadku wątpliwości dotyczących charakteru zamierzonego przedsięwzięcia potencjalny organizator może wystąpić do ministra finansów o wydanie decyzji rozstrzygającej o charakterze określonej gry (przedsięwzięcia). Do wniosku o wydanie decyzji trzeba w takim przypadku załączyć opis planowanego albo realizowanego przedsięwzięcia, zawierający w szczególności zasady jego urządzania, przewidywane nagrody i sposób wyłaniania zwycięzców (art. 2 ust. 6–7 ustawy o grach hazardowych).

Opracuj regulamin ?i zapewnij prawidłowy nadzór

Loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej jednorazowo w skali ogólnokrajowej lub lokalnej zgodnie z zatwierdzonym regulaminem. Przed złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia trzeba więc przygotować regulamin loterii promocyjnej. Taki regulamin powinien określać:

Przy przygotowywaniu regulaminu należy pamiętać, że organizator ma obowiązek zapewnić uczestnikom loterii możliwość zapoznania się z jego treścią. Ustawa o grach hazardowych przewiduje ponadto, że osoby nadzorujące loterie promocyjne muszą posiadać świadectwa zawodowe wydane przez ministra finansów. Taki obowiązek nie dotyczy osób dystrybuujących dowody udziału w loterii promocyjnej.

O wydanie świadectwa zawodowego występuje podmiot urządzający gry hazardowe. Jednym z warunków jego uzyskania jest zdanie egzaminu zawodowego polegającego na sprawdzeniu znajomości przepisów o grach hazardowych, w zakresie niezbędnym do pełnienia danej funkcji lub zajmowania stanowiska. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest wniesienie opłaty wynoszącej 50 proc. kwoty bazowej. Kwota bazowa dla danego roku kalendarzowego jest równa kwocie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ?w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego w obwieszczeniu prezesa GUS (kwota bazowa ?w 2014 roku wynosi 3.785,38 zł.). Szczegółowe zasady wydawania powyższego dokumentu określa rozporządzenie ministra finansów z 1 lipca 2010 r. w sprawie egzaminu i świadectwa zawodowego (tekst jedn. ?DzU z 2013 r. poz. 175). Wzór świadectwa stanowi załącznik nr 2 do tego rozporządzenia. Wydaje się je na okres trzech lat.

Uzyskaj zaświadczenia ?o sytuacji finansowej

O zezwolenie mogą się ubiegać wyłącznie podmioty, które udokumentują:

Przed złożeniem wniosku o zezwolenie na zorganizowanie loterii promocyjnej trzeba więc zebrać powyższe dokumenty. Zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa oraz w składkach na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne są uważane za aktualne, jeżeli zostały wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed złożeniem wniosku.

Dokumenty dołączane do wniosku powinny mieć formę oryginałów lub kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza, adwokata lub radcę prawnego.

Podmiot ubiegający się o zezwolenie na zorganizowanie loterii promocyjnej musi także posiadać gwarancję bankową wypłaty nagród – do wysokości wartości nagród określonej w regulaminie.

Złóż wniosek ?do dyrektora izby celnej

Zezwolenie na zorganizowanie loterii promocyjnej jest wydawane przez dyrektora izby celnej właściwego miejscowo z uwagi na obszar, na którym ma być przeprowadzone takie przedsięwzięcie. Jeżeli loteria ma zostać przeprowadzona na obszarze właściwości miejscowej więcej niż jednego dyrektora izby celnej, to zezwolenia udziela dyrektor izby celnej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy. Właściwego miejscowo dyrektora izby celnej ustala się na podstawie rozporządzenia ministra finansów z 23 czerwca 2010 r. w sprawie określenia obszarów właściwości miejscowej dyrektorów izb celnych do udzielania zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej (DzU nr 114, poz. 767).

Wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej powinien zawierać:

Do postępowań w sprawie udzielenia zezwolenia stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 749 ze zm.), chyba że ustawa o grach hazardowych stanowi inaczej. Dyrektor izby celnej sprawdza najpierw, czy złożony wniosek spełnia wymogi formalne. Jeśli tak nie jest, wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że nieusunięcie braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Jeżeli zaś wniosek spełnia wymagania formalne, dyrektor izby celnej rozpoznaje go merytorycznie. Rozpatrzenie wniosku dotyczącego loterii promocyjnej powinno nastąpić w terminie dwóch miesięcy od dnia jego złożenia.

Uiść opłatę ?i odbierz zezwolenie

Zezwolenie na urządzenie loterii promocyjnej obejmuje:

Do zezwolenia dołącza się zatwierdzony regulamin loterii.

Zezwolenie na zorganizowanie loterii promocyjnej jest udzielane na okres jej trwania, ale nie dłużej niż na dwa lata.

Opłata za udzielenie zezwolenia na taką loterię wynosi 10 proc. wartości puli nagród, ale nie mniej niż 50 proc. kwoty bazowej. Opłaty zaokrągla się do pełnego złotego w ten sposób, że kwoty wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a kwoty wynoszące 50 groszy i więcej podwyższa się do pełnych złotych.

W przypadku zorganizowania loterii promocyjnej nie ma natomiast obowiązku uiszczania podatku od gier.

Zgłoś rozpoczęcie i przekaż informacje o wygranych

Zgodnie z ustawą o grach hazardowych organ udzielający zezwolenia może wezwać podmiot, któremu je udzielono, do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie i powiadomienia tego organu o terminie i sposobie ich usunięcia. W myśl art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawy o Służbie Celnej organizator loterii promocyjnej ma obowiązek zapewnić warunki i środki do sprawnego przeprowadzania kontroli, w tym przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, przed rozpoczęciem działalności w tym zakresie, zgłoszenie oraz dokumentację dotyczącą tej działalności, a w wypadku wznowienia działalności po przerwie trwającej dłużej niż trzy miesiące – zgłoszenie dotyczące jej wznowienia.

Rozporządzenie ministra finansów z 28 grudnia 2009 r. w sprawie kontroli wykonywanych przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier hazardowych (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 156) przewiduje, że w zgłoszeniu o rozpoczęciu urządzania loterii promocyjnej wskazuje się również opis sposobu uzyskiwania w loterii jej wyniku od przypadku. Do zgłoszenia o rozpoczęciu loterii promocyjnej trzeba dołączyć zezwolenie na urządzanie loterii i jej regulamin (par. 16).

W terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii promocyjnej organizator powinien sporządzić i przesłać informacje dotyczące przeprowadzonej loterii, zawierające wykaz wypłaconych lub wydanych wygranych wraz z określeniem ich wartości, a także zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń (par. 21).

podstawa prawna: art. 2 ust. 1 pkt 10 i ust. 6–7, art. 7 ust. 1, art. 24 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1, art. 32 ust. 3 i 4, art. 39, art. 40 ust. 2, art. 46, art. 49 ust. 4, art. 60 ust. 3 i 4, art. 61 ust. 3 i 4, art. 66 ust. 1, art. 69 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 pkt 1 lit.d, art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy z 19 listopada 2009 r. – o grach hazardowych (DzU nr 201, poz. 1540 ze zm.)

podstawa prawna: art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. – o Służbie Celnej (tekst jedn. DzU z 2013 r. poz. 1404)