Dzisiaj na opakowaniach towarów produkowanych w innych państwach, które trafiają na nasz rynek, trzeba umieszczać dane dystrybutora produktu mającego siedzibę w Polsce. Za sprawą projektu nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, który przygotowało Ministerstwo Gospodarki, wymóg ten ma odejść do lamusa.

Zgodnie z proponowanymi zmianami produkty wprowadzane na terytorium Polski na opakowaniach będą mogły mieć oznaczenie tylko producenta. To, czy przedsiębiorca umieści dane adresowe dystrybutora, ma zależeć od niego. Gdy producent ma siedzibę poza Unią Europejską lub Europejskim Obszarem Gospodarczym, konieczne będzie podanie nazwy państwa.

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, zmiana ma być korzystna przede wszystkim dla tych przedsiębiorców, którzy kierują swoje wyroby do kilku państw. Nie będą musieli zmieniać opakowania towaru, żeby zamieścić na nim dane dystrybutora w przypadku wprowadzania produktu na rynek polski.

Zmiany nie obejmą  produktów, których sposoby etykietowania szczegółowo regulują inne przepisy. I tak na przykład na kosmetykach będą musiały być podane dane producenta, za którego uważa się także importera danego produktu.

etap legislacyjny: Komitet do Spraw Europejskich