Jestem właścicielem firmy, której przedmiotem działalności jest sprawdzanie tachografów samochodowych. Posiadam stosowne zezwolenie prezesa Głównego Urzędu Miar. Działalność wykonuję jednak w bazie transportowej, która mieści się w innym miejscu, niż określone w zezwoleniu. Czy to prawda, że z tego powodu może być nałożona na mnie kara pieniężna? – pyta czytelnik.

Tak.

Działalność w zakresie instalacji, napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym – tachografów samochodowych może być prowadzona  wyłącznie w miejscu wskazanym w zezwoleniu. Wykonywanie tych czynności w pomieszczeniu znajdującym się w innym miejscu uznaje się za prowadzenie działalności bez wymaganego zezwolenia. Za to grozi kara pieniężna 5 tys. zł.

Wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania pod względem zgodności z wymaganiami okresowo, przed i po zainstalowaniu oraz po naprawie określonych rodzajów przyrządów pomiarowych wymaga uzyskania zezwolenia na wykonywanie tej działalności.

Z treści art. 16c ust. 4 pkt 4 ustawy z 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach wynika, że w zezwoleniu wskazane jest miejsce świadczenia usług. Oznacza to, że jednym zezwoleniem można objąć tylko i wyłącznie jedno miejsce świadczenia usług.

Przedsiębiorca, który chce prowadzić działalność gospodarczą w innym miejscu, niż wynika to z posiadanego zezwolenia, musi uzyskać kolejne odrębne zezwolenie. Tak orzekł warszawski sąd administracyjny w wyroku z 30 listopada 2011 r. (sygn. akt VI SA/Wa 1745/11). W orzeczeniu tym (wydanym w podobnej sytuacji, jak powyżej) WSA wyjaśnił, że posiadanie bazy drogowej znajdującej się w innym miejscu, niż prowadzona jest działalność, upoważnia jedynie do przejazdu do niej i wykonywania na miejscu pomiaru współczynnika charakterystycznego pojazdu na wyznaczonym i wywzorcowanym odcinku pomiarowym.

Pozostałe czynności wchodzące w zakres sprawdzenia, nawet w przypadku kiedy są wykonywane bez wymontowania tachografu z pojazdu, powinny być wykonywane w miejscu określonym w zezwoleniu. Baza drogowa jest bowiem wyznaczonym, wzorcowym odcinkiem drogi, a pomiaru dokonuje się poprzez przejazd przez ten właśnie kontrolny odcinek drogi i zliczenie w tym czasie impulsów z układu napędowego pojazdu, a następnie na tej podstawie obliczenie wartości współczynnika charakterystycznego pojazdu (tzw. współczynnik w).

podstawa prawna: Art. 16c ust. 4 pkt 4, art. 26a ustawy z 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 243, poz. 2441 ze zm.)

podstawa prawna: Rozporządzenie ministra gospodarki i pracy z 11 lutego 2005 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym – tachografów samochodowych (DzU nr 33, poz. 295).