Prowadzę aptekę ogólnodostępną. Zamierzam wydrukować ulotki informacyjne o cenach leków oferowanych w mojej placówce i rozdawać w okolicy apteki. Czy jest to dozwolone? – pyta czytelniczka.

Nie.

Dystrybuowanie ulotek informujących o cenach leków sprzedawanych w konkretnej aptece może być bowiem potraktowane jako reklama apteki. Wprawdzie zgodnie z art. 52 ust. 3 ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (dalej „p.f.") za reklamę produktów leczniczych nie uważa się m.in. list cenowych, jednak mogą one stanowić reklamę apteki, co jest zabronione.

Taki zakaz wynika z art.94 a ust. 1 p.f., zgodnie z którym zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Przepis ten w powyższym brzmieniu zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2012 r. Jego treść została zmieniona ustawą z 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (DzU nr 122, poz. 696).

Założeniem tej nowelizacji było wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych oraz zakazu reklamy placówek obrotu pozaaptecznego odnoszącej się do produktów leczniczych i wyrobów medycznych. Z zakresu pojęcia reklamy apteki wyłączono jedynie informację o lokalizacji i godzinach pracy apteki.

Potwierdzeniem powyższego stanowiska jest wyrok z 8 listopada 2012 r. WSA w Warszawie (sygn. akt VI SA/Wa 1687/12) w którym sąd stwierdził, że umieszczenie informacji w periodyku, w jednym ogłoszeniu, dotyczącej daty obowiązywania listy oraz prowadzenia innych usług w jej aptekach należy zakwalifikować jako reklamę w rozumieniu art. 94a ust. 1 p.f. Zdaniem sądu takie ogłoszenie zachęca w całościowym ujęciu do dokonywania zakupów w aptece.

Problem z określeniem, jakie działanie należy uznać za reklamę apteki, wynika z braku ustawowej definicji tego pojęcia. W tej kwestii pomocne jest orzecznictwo. Za reklamę apteki należy uznać wszelkie działania polegające na informowaniu i zachęcaniu do zakupu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego w danej aptece lub punkcie aptecznym mającą na celu zwiększenie ich sprzedaży (wyrok WSA w Warszawie z 20 września 2010 r., VI SA/Wa 838/10).

Umieszczenie takich ulotek może być potraktowane jako cennik  w rozumieniu rozporządzenia ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceny towarów przeznaczonych do sprzedaży.

Warunkiem uznania ulotek informujących o cenach leków sprzedawanych w konkretnej aptece jako cenniki jest ich wywieszenie (wyłożenie lub udostępnienie w inny sposób) w miejscu sprzedaży towarów tak, aby były czytelne dla kupujących. Rozporządzenie dopuszcza jednak dystrybuowanie cenników w miejscu sprzedaży towarów (czyli w aptece), a nie poza nim.

podstawa prawna: Art. 94a ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. DzU z 2008 r. nr 45, poz. 271 ze zm.)

podstawa prawna: § 5 ust. 2 rozporządzenia ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceny towarów przeznaczonych do sprzedaży (DzU nr 99, poz. 894 ze zm.)