Z tego powodu  ważne jest zweryfikowanie stanu technicznego i prawnego nieruchomości przed jej nabyciem. Niestety nie wszyscy przedsiębiorcy to robią.  Trzeba wiedzieć, że nieruchomość może mieć wady. Mogą one polegać np. na tym, że:

Możliwe wady dzielą się na fizyczne (brak określonych właściwości rzeczy, usterki techniczne) i prawne (roszczenia innych podmiotów do nieruchomości).  Co powinien zrobić przedsiębiorca nabywca nieruchomości w przypadku  istnienia wad.  Przede wszystkim powinien skorzystać z uprawnień z tytułu rękojmi. Może wówczas odstąpić od umowy albo żądać obniżenia ceny. Przy okazji  powinien zweryfikować, czy wady nieruchomości są tak duże, że uniemożliwiają realizację celu umowy, czy też stanowią  pewne utrudnienia związane z jej wykorzystywaniem. Pamiętać trzeba, że kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi o niej  sprzedawcy niezwłocznie po zbadaniu rzeczy. Oznacza to że, w przypadku gdy kupujący (przedsiębiorca) uzyska wiedzę o wadzie fizycznej nieruchomości – powinien to zgłosić sprzedawcy. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne (dotyczące kierowania do sprzedawcy roszczeń) wygasają po upływie roku – a przy wadach budynku – po upływie trzech lat od dnia wydania rzeczy. Uprawnienia związane z rękojmią za wady prawne wygasają po upływie roku, gdy kupujący o wadzie się dowiedział (może zdarzyć się tak, że osoba trzecia dysponująca określonym prawem wobec nieruchomości ujawni się dopiero po dłuższym czasie).

W przypadku, gdy wady zostaną stwierdzone, a kupujący uzna, że są one tak duże, że nie chce dalej być właścicielem nieruchomości, może odstąpić od umowy. Oznacza to, że powinien skierować do sprzedawcy oświadczenie, w którym stwierdzi, że  odstępuje od umowy  i poda tego przyczyny. Następnie przedsiębiorca może sprzedawcy wyznaczyć termin spotkania u notariusza w celu ponownego przeniesienia własności nieruchomości na jego rzecz. Samo bowiem odstąpienie od umowy sprzedaży nieruchomości nie wywołuje skutków związanych z przeniesieniem własności nieruchomości – rodzi jedynie zobowiązanie. Może ono zostać wykonane przez czynność przed notariuszem.

Najprawdopodobniej po wyznaczeniu terminu, sprzedawca łatwo nie  zrezygnuje  z umowy. Wówczas kolejnym etapem jest skierowanie przez kupującego sprawy do sądu i wniesienie powództwa o  zmuszenie sprzedawcy do złożenia oświadczenia. W praktyce wygląda to tak, że sąd uwzględniając powództwo składa to oświadczenie zamiast sprzedawcy.

Niezależnie od tego rodzaju uprawnień kupujący przedsiębiorca może żądać od sprzedawcy odszkodowania za sprzedaż nieruchomości z wadami. Musi jednak wykazać, że poniósł szkody i w jakiej wysokości.