Taką decyzję podjęły wczoraj władze celne Rosji – poinformowało Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Ku zaskoczeniu władz wielu państw europejskich Federalna Służba Celna Rosji chciała już od 14 sierpnia sprawdzać, czy ciężarówki transportujące towary na terytorium Rosji posiadają dodatkowe gwarancje finansowe do każdego transportu samochodowego wykonywanego pod osłoną karnetu TIR. Koszt takiej polisy szacowano na 1000 euro, co uderzyłoby w polskie firmy przewozowe – najczęściej nie stać ich na taki wydatek.
Wczoraj w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, pod przewodnictwem Ministra Sławomira Nowaka, odbyło się kolejne spotkanie grupy roboczej poświęconepodsumowaniu dotychczasowych działań podjętych przez stronę polską i zaplanowaniu kolejnych kroków mających na celu przeciwdziałanie planom wprowadzenia przez FR obowiązku wykupienia dodatkowej polisy dla przewoźników. Przedstawiciele kierownictw resortów transportu, finansów, gospodarki oraz spraw zagranicznych wystosowali pisma do swych rosyjskich odpowiedników, by przekonać ich do zmiany stanowiska.
- W ocenie strony polskiej, jak i UE, ewentualne wprowadzenie dodatkowych opłat celnych przez Federację Rosyjską będzie złamaniem konwencji TIR (podpisanej w Genewie w 1975 roku) i niedopuszczalnym utrudnieniem w transporcie drogowym pomiędzy państwami - sygnatariuszami tej konwencji – poinformował resort transportu.