Po zajściu zdarzenia ubezpieczyciela zawiadamia beneficjenta odszkodowania, a nie przedsiębiorstwo, które podpisało umowę gwarancyjną.
Przykład
Gdy gwarancja zabezpieczała roszczenia klientów biur podróży, ubezpieczyciela zawiadamia marszałek województwa, a nie touroperator, który wykupił gwarancję.
Natomiast w przypadku gwarancji zapłaty wadium organizator przetargu, a nie przedsiębiorca, który wygrał przetarg.
Osoba, która podpisała umowę gwarancyjną, nie jest wolna od obowiązków. Na prośbę towarzystwa powinna ona udzielić niezbędnych informacji i dostarczyć dokumenty, które mogą pomóc w kalkulacji odszkodowania.
Gwarancje są najczęściej bezwarunkowe, płatne na pierwsze żądanie. W przypadku, gdy dochodzi do zdarzenia zabezpieczanego przez gwarancje, czyli np. gdy dłużnik nie realizuje świadczenia w terminie bądź, gdy przedsiębiorca nie wykonał umowy i nie zwrócił w wyznaczonym terminie zaliczki, wówczas strona uprawniona do roszczenia z gwarancji (czyli beneficjent) kieruje do gwaranta (ubezpieczyciela) wezwanie do zapłaty. Informuje, że zabezpieczone zobowiązanie, należne i wymagalne, nie zostało zrealizowane przez wykonawcę kontraktu. Gwarant nie sprawdza, czy roszczenie beneficjenta wobec zobowiązanego jest faktycznie zasadne.
Gwarancja ubezpieczeniowa jest zobowiązaniem abstrakcyjnym, czyli oderwanym od stosunku zobowiązaniowego pomiędzy zobowiązanym a beneficjentem gwarancji.
Zatem gwarant może podnieść wobec beneficjenta zgłaszającego roszczenie o zapłatę tylko te zarzuty, które wynikają z samej gwarancji, a nie te, które odnoszą się do stosunku zobowiązanego zabezpieczonego gwarancją.
Ubezpieczyciel sprawdza, czy wezwanie do wypłaty zostało złożone w odpowiedniej formie i zgodnie z zasadami określonymi w treści gwarancji i w okresie jej ważności oraz w kwocie zgodnej z sumą wystawionej gwarancji. Wraz z żądaniem zapłaty przedstawia się dokumenty wskazane w gwarancji. Wypłata pieniędzy beneficjentowi gwarancji następuje w okresie wskazanym w treści gwarancji, który najczęściej mieści się w przedziale od kilkunastu do 30 dni.
Jeżeli gwarancja jest warunkowa, wówczas gwarant wypłaca sumę wskazaną w gwarancji na żądanie beneficjenta, ale dopiero po spełnieniu określonego w gwarancji warunku, którym może być np. potwierdzenie roszczenia wyrokiem sądu.
Gwarancja ubezpieczeniowa to nie polisa OC. Nie zwalnia ona klienta z wykonania zobowiązania nią zabezpieczonego. Po wypłacie roszczenia beneficjenta gwarant występuje do niego z roszczeniem regresowym i podejmuje działania mające na celu odzyskanie wypłaconej kwoty od klienta, dla którego gwarancja była wystawiona. Nawet jeżeli beneficjent jest nieuczciwy, zobowiązany nie może bronić się tym argumentem przed roszczeniem ze strony ubezpieczyciela, ale może dochodzić pieniędzy od beneficjenta.
„RZECZPOSPOLITA" RADZI
Trzeba pamiętać, że gwarancja nie zwalnia klienta z wykonania zobowiązania nią zabezpieczonego.