Reklama

Ile czasu po zdarzeniu można pracownikowi wypowiedzieć umowę o pracę

Powodem wypowiedzenia umowy może być także odległe zdarzenie. Przyczyna musi jednak wciąż być aktualna i uzasadniać zakończenie zatrudnienia.

Publikacja: 16.05.2019 07:00

Ile czasu po zdarzeniu można pracownikowi wypowiedzieć umowę o pracę

Foto: Fotolia.com

Nierzadko pracodawca zwleka z wypowiedzeniem podwładnemu umowy o pracę, nie mogąc się zdecydować, czy powinien go zwolnić. Później obawia się natomiast, że upłynął już zbyt długi okres, aby wypowiedzenie było uzasadnione i mogło utrzymać się w sądzie.

Te wątpliwości są uzasadnione. Co prawda w prawie pracy brak jest przepisu określającego, do kiedy szef może złożyć pracownikowi wypowiedzenie umowy o pracę. Nie ma w tym zakresie żadnego formalnego uregulowania. Jednak w orzecznictwie sądowym uznaje się, że czas nie jest tu bez znaczenia. Na skutek jego znacznego upływu okoliczności uzasadniające wypowiedzenie mogą się bowiem stać nieaktualne lub niewystarczające do uzasadnienia wypowiedzenia w świetle art. 45 § 1 kodeksu pracy. W razie ewentualnego sporu pracodawca musi zaś wykazać, że podana przyczyna wypowiedzenia wciąż jest aktualna i uzasadnia rozwiązanie umowy o pracę.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Zamówienia publiczne nie dla firm z Chin czy Turcji. Nowe prawo już obowiązuje
Prawo w firmie
Więcej zamówień z wolnej ręki. Zmiany w zamówieniach publicznych
Prawo w firmie
Czy skargę do sądu na decyzję skarbówki można złożyć przez e-Doręczenia?
Prawo w firmie
AI Act. Zaczęła obowiązywać jedna z najbardziej kontrowersyjnych części rozporządzenia
Prawo w firmie
Nowa ustawa sankcyjna nie pozwoli spryciarzom na zakazany handel z Rosji
Reklama
Reklama
Reklama