Loterie promocyjne to gry losowe, w których uczestniczy się poprzez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. Loteria promocyjna, przeprowadzana po to, aby wspierać sprzedaż, to wyjątkowo skuteczne i efektywne narzędzie, wymagające jednak ze strony organizatorów dopełnienia szeregu skomplikowanych formalności, do których często niezbędna jest profesjonalna pomoc.

Loteria w znacznym stopniu zwiększa poziom sprzedaży, natomiast tylko prawidłowo przeprowadzona na dłuższą metę stanowi o sukcesie.

Uwagi wymaga fakt, że znaczna część przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, że do przeprowadzenia loterii promocyjnej wymagane jest zezwolenie odpowiedniego organu, a w razie przeprowadzenia loterii bez wcześniejszego zezwolenia organizatorowi grożą dotkliwe sankcje karnoskarbowe.

Bez zezwolenia się nie obejdzie

Zgodnie z zapisami ustawy tym właściwym organem jest dyrektor izby celnej. Oczywiście każda loteria może mieć różny zasięg terytorialny. I tak w przypadku loterii promocyjnych urządzanych na obszarze właściwości miejscowej jednego dyrektora izby celnej zezwolenia udziela dyrektor izby celnej, na którego obszarze właściwości miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry. W przypadku, gdy mamy do czynienia z szerszym zasięgiem, tj. loterie promocyjne urządzane są na obszarze właściwości miejscowej więcej niż jednego dyrektora izby celnej, wówczas zezwolenia udziela dyrektor izby celnej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy.

Zgodnie z tym stosowny wniosek powinien zostać złożony do odpowiedniego dyrektora izby celnej. Wnioskodawcą mogą być: osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Loterie promocyjne mogą być urządzane jednorazowo w skali ogólnokrajowej lub lokalnej zgodnie z zatwierdzonym regulaminem.

Ustawa o grach hazardowych stanowi, że postępowanie przeprowadzane jest stosownie do przepisów Ordynacji podatkowej. Do postępowań w sprawach określonych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Rozpatrzenie wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie loterii promocyjnej następuje w terminie dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku; z kolei zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej udziela się na okres trwania loterii, nie dłużej jednak niż na dwa lata,

Co we wniosku

Wnioskujący musi złożyć wniosek zawierający następujące dane lub załączniki:

1. określenie rodzaju loterii;

2. nazwę i status prawny podmiotu występującego z wnioskiem, a w przypadku spółek handlowych również numer w Krajowym Rejestrze Sądowym;

3. dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości) osób zarządzających podmiotem oraz reprezentujących podmiot występujący z wnioskiem;

4. określenie obszaru, na którym planuje się urządzenie loterii;

5. określenie czasu, w którym planuje się urządzenie loterii;

6. bankowe gwarancje wypłat nagród;

Podmiot ubiegający się o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej jest obowiązany posiadać gwarancję bankową wypłaty nagród do wysokości wartości nagród określonej w regulaminie loterii (art. 66 ustawy o grach hazardowych)

7. projekt regulaminu loterii;

8. dokumenty potwierdzające legalność źródeł pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na organizację loterii;

9. aktualne zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, o niezaleganiu z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa oraz w składkach na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne uważa się za aktualne, jeżeli zostały wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku.

Dokumenty dołączane do wniosków powinny zostać przedłożone w formie oryginałów lub kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza, adwokata lub radcę prawnego.

Niezwykle istotnym elementem każdej loterii jest regulamin. Części składowe zaś każdego regulaminu ściśle określa ustawa wskazując, iż powinien on zawierać:

- nazwę loterii;

- nazwę podmiotu urządzającego loterię;

Do przeprowadzenia loterii promocyjnej wymagane jest zezwolenie dyrektora izby celnej

- wskazanie organu wydającego zezwolenie;

- zasady prowadzenia loterii;

- obszar, na którym będzie urządzana loteria;

- czas trwania loterii;

- sposób urządzania loterii, w szczególności miejsce i termin losowania nagród;

- sposób zapewnienia prawidłowości urządzania loterii;

- sposób i termin ogłaszania wyników;

- miejsce i termin wydawania wygranych;

- tryb i terminy rozpatrywania reklamacji i zgłaszania roszczeń;

- wartość puli nagród;

- w przypadku loterii promocyjnej – termin rozpoczęcia i zakończenia sprzedaży towarów lub innych dowodów udziału w loterii promocyjnej.

Oczywiście podmiot urządzający gry hazardowe jest obowiązany zapewnić ich uczestnikom możliwość zapoznania się z treścią regulaminu tych gier.

Dyrektor zweryfikuje

W trakcie postępowania o wydanie zezwolenia dyrektor Izby Celnej weryfikuje spełnienie rygorów formalnych przedstawionej organowi dokumentacji. W wypadku, gdy wniosek nie spełnia wymagań formalnych, dyrektor Izby Celnej wzywa wnioskującego do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez wnioskodawcę wezwania, z pouczeniem, że nieusunięcie braków w wyznaczonym terminie skutkuje pozostawieniem sprawy bez rozpatrzenia.

Jeśli wniosek spełnia wymagania formalne, przeprowadzana jest weryfikacja merytoryczna wymagań na podstawie treści złożonej dokumentacji. W przypadku, gdy występują nieprawidłowości, dyrektor Izby Celnej wzywa podmiot do złożenia wyjaśnień lub dokonania korekty.

W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku dyrektor Izby Celnej podejmuje decyzję o wydaniu zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej. Zezwolenie udzielane jest na okres trwania loterii, nie dłużej jednak, jak już zostało to wskazane, niż na dwa lata.

Zezwolenie obejmuje:

- nazwę podmiotu urządzającego loterię;

- nazwę loterii;

- nazwiska osób zarządzających podmiotem urządzającym loterię;

- obszar, na którym loteria będzie urządzana;

- czas urządzania loterii;

- nieprzekraczalny termin rozpoczęcia działalności.

Do zezwolenia dołącza się także zatwierdzony regulamin loterii.

Jest opłata

Opłata za udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej wynosi 10 proc. wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50 proc. kwoty bazowej.Opłaty zaokrągla się do pełnego złotego w ten sposób, że kwoty wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a kwoty wynoszące 50 groszy i więcej podwyższa się do pełnych złotych.

Kwota bazowa dla danego roku kalendarzowego jest równa kwocie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego w obwieszczeniu prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego (art. 68 i 70 ustawy o grach hazardowych).

Profesjonalny nadzór

Przepisy prawne zobowiązują organizatora do sprawowania nadzoru nad loterią poprzez obecność osoby posiadającej świadectwo zawodowe, co skutkuje tym, że loterii nie można prowadzić bez posiadania świadectwa przez osobę, której nadzór nad loterią powierzono. Stosowne świadectwo należy uzyskać przed rozpoczęciem procedury związanej z uzyskaniem zezwolenia na przeprowadzenie loterii promocyjnej.

Osoby pełniące funkcję lub zajmujące stanowisko, z którym wiąże się obowiązek nadzorowania gier hazardowych, w szczególności osoby nadzorujące loterie promocyjne są obowiązane posiadać świadectwa zawodowe (art. 24 ustawa o grach hazardowych).

Dodatkowe obowiązki

Na potrzeby kontroli podmioty urządzające i prowadzące gry lub zakłady wzajemne są obowiązane zapewnić warunki i środki do sprawnego przeprowadzania kontroli, w tym przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, przed rozpoczęciem działalności w tym zakresie, zgłoszenie oraz dokumentację dotyczącą tej działalności.

Zgłoszenie i dokumentacja

W zgłoszeniu o rozpoczęciu urządzania loterii promocyjnej wskazuje się opis sposobu uzyskiwania w loterii jej wyniku od przypadku. Do zgłoszenia o rozpoczęciu urządzania loterii promocyjnej dołącza się:

- zezwolenie na urządzanie loterii;

- regulamin loterii.

Podmiot urządzający loterię promocyjną w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii promocyjnej sporządza i przesyła informacje dotyczące przeprowadzonej loterii promocyjnej zawierające:

- wykaz wypłaconych lub wydanych wygranych wraz z określeniem ich wartości;

- zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.

Ewelina Stobiecka partner zarządzający w Kancelarii TaylorWessing e|n|w|c| w Warszawie

Ewelina Stobiecka partner zarządzający w Kancelarii TaylorWessing e|n|w|c| w Warszawie

Komentuje Ewelina Stobiecka, partner zarządzający w Kancelarii TaylorWessing e|n|w|c| w Warszawie

Organizowanie loterii promocyjnej – jak widać – to dość sformalizowany proces, który wymaga spełnienia przez podmiot ubiegający się o zezwolenie szeregu kryteriów formalnych i materialnych.

Niemniej jednak wydaje się, że rosnąca konkurencja na rynku oraz czynniki makroekonomiczne mogą spowodować, że przedsiębiorcy prowadzący działalność handlową coraz częściej będą sięgali do tego rodzaju narzędzi celem zwiększenia atrakcyjności swoich produktów czy usług na rynku.

Warto tego rodzaju przedsięwzięcia zaplanować z dużym wyprzedzeniem czasowym, gdyż jak pokazuje praktyka, formalności, które musi spełnić przedsiębiorca przed przystąpieniem do loterii, mogą pochłonąć mnóstwo czasu.

Przede wszystkim musi on pamiętać, że do przeprowadzenia loterii promocyjnej wymagane jest zezwolenie dyrektora izby celnej, a w przypadku zorganizowania jej bez jego zgody mogą grozić mu sankcje karnoskarbowe.

Organ wydający zezwolenie w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek braków w dokumentacji wzywa przedsiębiorcę do jej uzupełnienia, które także wymagają czasu. Często się zdarza, że korekty wymagać może również zaproponowany przez przedsiębiorcę regulamin lub też dopracowania wymagają szczegóły techniczne związane z samą organizacją loterii.