Pomoc dla przedsiębiorców w promocji na zagranicznych rynkach, co przekładałoby się na nawiązanie nowych kontaktów biznesowych, pozyskanie partnerów handlowych oraz zwiększenie sprzedaży na rynkach zagranicznych jest celem działania 6.5.2.
W związku z tym przedsiębiorcy mają szansę na wzięcie udziału w różnego rodzaju wydarzeniach, takich jak międzynarodowe targi, wystawy czy misje gospodarcze.
Uruchomiony konkurs dotyczy dofinansowania udziału przedsiębiorców w branżowym programie promocji dla firm z sektorów:
- maszyn i urządzeń górniczych,
- jubilersko-bursztynniczego,
- usług IT/ICT,
- budownictwa.
Dla każdej z tych branż opracowany został program promocji. Aby wystąpić o dofinansowanie, należy się z nim zapoznać, poznać kryteria dostępu i przeanalizować, jakie konkretne działania przedsiębiorca chciałby realizować.
Taki program określa bowiem m.in.:
- rodzaje i terminy działań promujących jedną branżę, towary lub usługi danego rodzaju,
- rynki, na których prowadzone są działania promujące,
- katalog rodzajów działalności związanych z daną branżą, towarami lub usługami danego rodzaju,
- katalog towarów lub usług danego rodzaju, które będą objęte działaniami promującymi.
Ponadto należy pamiętać o tym, że firma, przystępując do takiego projektu, musi zadeklarować, że weźmie udział w co najmniej połowie zaplanowanych imprez promujących.
Stanowi o tym rozporządzenie ministra gospodarki z 15 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programach promocji (DzU z 2010 r. nr 133, poz. 892 ze zm.). Może to wymagać znacznego zaangażowania, zarówno osobowego, jak i finansowego.
Jednocześnie warto podkreślić, że unijna dotacja może finansować nawet 75 proc. kosztów przedsięwzięcia. A do wydatków kwalifikowanych firmy mogą zaliczyć m.in. wydatki poniesione na:
- wynajem powierzchni wystawienniczej,
- zabudowę powierzchni wystawienniczej,
- wynajem sal konferencyjnych,
- zakup usług w zakresie obsługi technicznej, w tym nagłośnienia i oświetlenia powierzchni wystawienniczej (stoiska) lub sal konferencyjnych,
- organizację seminariów, konferencji, pokazów, prezentacji produktów lub usług oraz degustacji,
- uczestniczenie w polskich i zagranicznych konferencjach, kongresach, seminariach, pokazach, degustacjach, spotkaniach bilateralnych i wyjazdach studyjnych,
- szkolenia związane z udziałem w programach promocji,
- korzystanie z usług tłumaczenia symultanicznego lub konsekutywnego,
- zakup usługi transportu osób, o ile jest to związane z organizacją seminariów, konferencji, pokazów oraz degustacji lub organizacją branżowej misji gospodarczej,
- transport i spedycję eksponatów, w związku z udziałem w targach, wystawach lub branżowych misjach gospodarczych wraz z ubezpieczeniem i odprawą celną.
Z branżowymi programami promocji dla wymienionych sektorów oraz z warunkami konkursu można się zapoznać na stronie resortu gospodarki: www.mg.gov.pl.