Pomoc dla przedsiębiorców w promocji na zagranicznych rynkach, co przekładałoby się na nawiązanie nowych kontaktów biznesowych, pozyskanie partnerów handlowych oraz zwiększenie sprzedaży na rynkach zagranicznych jest celem działania 6.5.2.

W związku z tym przedsiębiorcy mają szansę na wzięcie udziału w  różnego rodzaju wydarzeniach, takich jak międzynarodowe targi, wystawy czy misje gospodarcze.

Uruchomiony konkurs dotyczy dofinansowania udziału przedsiębiorców w branżowym programie promocji dla firm z sektorów:

- maszyn i urządzeń górniczych,

- jubilersko-bursztynniczego,

- usług IT/ICT,

- budownictwa.

Dla każdej z tych branż opracowany został program promocji. Aby wystąpić o dofinansowanie, należy się z nim zapoznać, poznać kryteria dostępu i przeanalizować, jakie konkretne działania przedsiębiorca chciałby realizować.

Taki program określa bowiem m.in.:

- rodzaje i terminy działań promujących jedną branżę, towary lub usługi danego rodzaju,

- rynki, na których prowadzone są działania promujące,

- katalog rodzajów działalności związanych z daną branżą, towarami lub usługami danego rodzaju,

- katalog towarów lub usług danego rodzaju, które będą objęte działaniami promującymi.

Ponadto należy pamiętać o  tym, że firma, przystępując do  takiego projektu, musi zadeklarować, że weźmie udział w co najmniej połowie zaplanowanych imprez promujących.

Stanowi o tym rozporządzenie ministra gospodarki z 15 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w  programach promocji (DzU z 2010 r. nr 133, poz. 892 ze zm.). Może to wymagać znacznego zaangażowania, zarówno osobowego, jak i finansowego.

Jednocześnie warto podkreślić, że unijna dotacja może finansować nawet 75 proc. kosztów przedsięwzięcia. A do wydatków kwalifikowanych firmy mogą zaliczyć m.in. wydatki poniesione na:

- wynajem powierzchni wystawienniczej,

- zabudowę powierzchni wystawienniczej,

- wynajem sal konferencyjnych,

- zakup usług w zakresie obsługi technicznej, w tym nagłośnienia i oświetlenia powierzchni wystawienniczej (stoiska) lub sal konferencyjnych,

- organizację seminariów, konferencji, pokazów, prezentacji produktów lub usług oraz degustacji,

- uczestniczenie w polskich i zagranicznych konferencjach, kongresach, seminariach, pokazach, degustacjach, spotkaniach bilateralnych i wyjazdach studyjnych,

- szkolenia związane z udziałem w programach promocji,

- korzystanie z usług tłumaczenia symultanicznego lub konsekutywnego,

- zakup usługi transportu osób, o ile jest to związane z organizacją seminariów, konferencji, pokazów oraz degustacji lub organizacją branżowej misji gospodarczej,

- transport i spedycję eksponatów, w związku z udziałem w targach, wystawach lub branżowych misjach gospodarczych wraz z ubezpieczeniem i odprawą celną.

Z branżowymi programami promocji dla wymienionych sektorów oraz z warunkami konkursu można się zapoznać na stronie resortu gospodarki: www.mg.gov.pl.