Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 223, poz. 2268 ze zm.) mówi, że usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach, które spełniają wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany. Obiekt musi również spełniać wymagania sanitarne i przeciwpożarowe.

Dla hoteli i pensjonatów ustalonych jest pięć kategorii oznaczonych gwiazdkami. Zaszeregowania do poszczególnych rodzajów dokonuje marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce położenia obiektu. On też nadaje kategorie i prowadzi ewidencję obiektów. To do niego musi wystąpić przedsiębiorca o zaszeregowanie posiadanego obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii – i to jeszcze zanim rozpocznie świadczenie usług hotelarskich.

Potrzebne dokumenty

Wniosek powinien zawierać:

-nazwę i siedzibę lub nazwisko i imię oraz adres przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w obiekcie objętym wnioskiem,

-nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu,

-określenie położenia obiektu, wraz z podaniem jego adresu,

-opis obiektu potwierdzający stopień spełnienia przez ten obiekt wymagań dla rodzaju i kategorii, o które występuje wnioskodawca,

-wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu o ustalenie rodzaju i nadanie kategorii,

-wskazanie zaszeregowania do określonego rodzaju i kategorii, o które występuje wnioskodawca.

Do wniosku trzeba dołączyć dokumenty o spełnieniu wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych.

Konieczne wymagania

Aby nie tracić czasu w oczekiwaniu na wydanie decyzji, wolno wystąpić z odpowiednim wyprzedzeniem o promesę – czyli przyrzeczenie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii. Taka promesa wydawana jest na czas określony, nie dłuższy niż dwa lata. Aby móc ją otrzymać, należy złożyć wniosek, do którego trzeba dołączyć ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę lub zmianę sposobu użytkowania obiektu. I tu uwaga! W okresie ważności promesy przedsiębiorca nie może świadczyć usług hotelarskich w obiekcie. Może jedynie używać nazwy rodzajowej i oznaczenia kategorii do celów informacyjnych i promocyjnych obiektu hotelarskiego. Tylko wyjątkowo za zgodą marszałka województwa przedsiębiorca, który otrzymał promesę, może liczyć na zezwolenie na rozpoczęcie świadczenia usług.

W przepisach ustalone zostały również dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich wymagania dotyczące zakresu wyposażenia oraz świadczonych usług, w tym gastronomicznych. Szczegółowo precyzuje je rozporządzenie z 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 22, poz. 169). W załączniku nr 1 do wspomnianego rozporządzenia podane są wymagania stawiane hotelom i motelom, w załączniku nr 2 zaś te dotyczące pensjonatów.

Za gwiazdki trzeba płacić

Za zaszeregowanie obiektu do określonego rodzaju i kategorii oraz za ocenę spełniania przez niego niezbędnych do tego wymagań, pobierana jest opłata. Jej wysokość określa rozporządzenie ministra sportu i turystyki z 29 grudnia 2010 r. w sprawie opłat związanych z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego (DzU z 2011 r. nr 10, poz. 54). W myśl jego § 2 opłata wynosi:

-1500 zł – dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej czterema i pięcioma gwiazdkami,

-1000 zł – dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej trzema gwiazdkami,

-600 zł – dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej jedną i dwiema gwiazdkami oraz pensjonatów powyżej 20 pokoi,

-500 zł – dla oceny domów wycieczkowych,

-400 zł – dla oceny pensjonatów do 20 pokoi. Przedsiębiorca wnosi opłatę na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która ocenę przeprowadza.