Od tego zależy przyszłość naszej firmy. Nie ma sensu otwierać piątego sklepu spożywczego na małej uliczce, bo szanse na zdobycie klientów są niewielkie. Podobnie nie ma szans powodzenia uruchamianie biura podróży w maleńkim miasteczku o dużym bezrobociu..
Oczywiście nie chodzi o to, aby wymyślić coś oryginalnego, na co jeszcze nikt inny nie wpadł. Możemy prowadzić działalność gospodarczą nawet w bardzo popularnej dziedzinie, ważne jednak, aby sprawdzić, czy w najbliższej okolicy jest zapotrzebowanie na usługi lub towary, które chcemy oferować. Z uruchomieniem własnej firmy często wiąże się bowiem konieczność poniesienia sporych wydatków.
Nie mamy też pewności, że nasza firma od razu zacznie na siebie zarabiać. Tymczasem my będziemy musieli ponosić co miesiąc określone wydatki, choćby związane z zapłatą czynszu za lokal, w którym prowadzimy działalność, czy koniecznością opłacenia składek ZUS (za siebie a gdy zatrudniamy pracowników – również za nich; w tym wypadku trzeba będzie też wypłacić im pensje).
Dlatego gdy już zdecydujemy, czym chcielibyśmy się zająć, przeprowadźmy – choćby proste – badanie rynku i zorientujmy się, czy w tym rejonie będzie popyt na nasze towary lub usługi. Zobaczmy też, czy mamy już konkurencję, jak jest duża i czy mamy szanse z nią walczyć.
Kolejny krok to sprawdzenie czy do prowadzenia wybranej przez nas działalności konieczne są specjalne kwalifikacje, zezwolenia, licencje lub koncesje (warto pamiętać, że w najbliższym czasie wiele zawodów ma być zderegulowanych co oznacza, że wymagane np. licencje nie będą już potrzebne, na razie jednak trwają prace i na nowe przepisy trzeba jeszcze zaczekać).