Starostwa nie wiedzą, jakie zabezpieczenie finansowe może złożyć przedsiębiorca starający się o licencję transportową.

Od 4 grudnia obowiązują wprost unijne rozporządzenia określające warunki dotyczące m.in. siedziby, bazy transportowej i zdolności finansowej w razie wykonywania transportu drogowego. O ile zgodnie z komunikatem wydanym przez resort transportu, budownictwa i gospodarki morskiej wystarczy złożyć oświadczenie, by potwierdzić dysponowanie bazą lub siedzibą, o tyle o zabezpieczeniach finansowych wyjaśnienia milczą. Wiadomo tylko, że ich wysokość się nie zmieniła.

Wrocławski urząd ma już chętnych do uzyskania licencji na nowych zasadach. Na razie jednak papiery czekają, a pracownicy wystąpili o wyjaśnienia do ministerstwa.

– Najlepszy, wynikający wprost z unijnego rozporządzenia byłby bilans firmy – mówi Monika Bernat ze starostwa w Zielonej Górze. – Ale firmy ubiegające się po raz pierwszy o licencję nim nie dysponują. Dlatego będą potrzebne inne zabezpieczenia.

Jedyne pewne zabezpieczenie licencji to bilans firmy

Urzędniczka nie była jednak pewna, czy możliwe dotychczas jako zabezpieczenie OC firmy da się nadal stosować.

Jerzy Wąsik, naczelnik Wydziału Komunikacji starostwa w Kołobrzegu, nie musiał wydawać do tej pory licencji na nowych zasadach, ale nieruchomości jako zabezpieczenia już nie przyjmie. Przychylniej spojrzy na gwarancję bankową czy ubezpieczeniową.

Tymczasem Mariusz Jarosz, naczelnik w starostwie częstochowskim, skłonny jest uznać zabezpieczenie na nieruchomości, jeśli ktoś już ma licencję na starych zasadach, a tylko kupił nowy pojazd i musi wystąpić o kolejny wypis z licencji (wartość zabezpieczenia wzrasta wówczas o 5 tys. euro). Tłumaczy, że już działający przewoźnicy mają rok na dostosowanie się do nowych przepisów, także w zakresie zabezpieczeń. Ale wobec nowych firm tak liberalny już nie będzie. Przyjmie bilans i gwarancję bankową, być może też ubezpieczeniową.

– Tyle że byłem na dwóch szkoleniach i nikt nie potrafił mi powiedzieć, jakiego rodzaju polisy mogę uwzględnić – zwraca uwagę.

Z kolei ze znowelizowanej 9 grudnia strony internetowej poznańskiego starostwa wynika, że nadal sytuację finansową potwierdza się dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem, zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 3 ustawy o transporcie drogowym. Czyli na starych zasadach.