Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wydało komunikat ułatwiający wprowadzenie w życie obowiązujących (wprost) od 4 grudnia 2011 r. unijnych rozporządzeń dotyczących transportu drogowego. Do czasu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym przyjmuje się, że wydanie licencji wspólnotowej jest równoważne ze sprawdzeniem warunków wymaganych przez przepisy unijne i tym samym wydaniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Przy wydaniu lub przedłużeniu licencji wspólnotowej główny inspektor transportu drogowego sprawdzi warunki dotyczące siedziby, bazy eksploatacyjnej, dobrej reputacji, zdolności finansowej i kompetencji zawodowej.

Ocena warunków dotyczących siedziby i bazy eksploatacyjnej oraz dobrej reputacji ma się opierać wyłącznie na oświadczeniu przedsiębiorcy – do czasu określenia sposobu dokumentowania tych warunków w przepisach krajowych. To wcale nie najszczęśliwsze rozwiązanie dla przewoźników, bo oświadczenia składa się pod groźbą odpowiedzialności karnej. A warunki z rozporządzenia są dość ogólne.

Jeżeli przedsiębiorca ma obowiązującą licencję i potrzebuje tylko nowego z niej wypisu (bo np. kupił nowy pojazd), będzie musiał zgodnie z nowymi zasadami (art. 7 rozporządzenia nr 1071/2009/WE) zweryfikować swoją zdolność finansową. To może oznaczać, że nie da się jej zabezpieczyć nieruchomością, do czego dotychczas dość często uciekali się mniejsi przewoźnicy.

– Komunikat ministerstwa przynosi w ostatniej chwili informacje, które były niezbędne, aby dać przewoźnikom poczucie spokoju na najbliższy okres – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. – Nadal oczekujemy ustawowych rozwiązań. Nie przeszła procesu legislacyjnego ustawa przygotowana w poprzedniej kadencji Sejmu. Jest okazja, aby poprawić niektóre jej zapisy, np. dotyczące bazy transportowej. Obniżają one naszą pozycję konkurencyjną w Unii, po stawiają zbyt ostre wymagania.

– Przepisy dotyczące baz będą trudne do spełnienia zwłaszcza dla małych firm

– dodaje Janusz Łacny, prezydent Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU). – Skończy się na tym, że mali będą musieli wykupywać miejsca w dużych bazach, żeby mieć odpowiedni dokument. W praktyce nie będą tam trzymali pojazdów, są cały czas w ruchu. To oznacza podwyżkę cen w transporcie.

Licencje wspólnotowe wydane przed 4 grudnia (czyli przed dniem wejścia w życie nowych rozporządzeń unijnych) i uwierzytelnione wypisy z nich obowiązują do dnia wygaśnięcia terminu ich ważności.

Zmienia się też okres, na który będą wydawane lub przedłużane licencje. Będzie można je uzyskać nawet na dziesięć, a nie – jak obecnie – na pięć lat. Ale nic za darmo. Przy dziesięcioletnim okresie ważności licencji opłata wyniesie tyle co podwójna stawka pięcioletnia (dotychczas na międzynarodowy przewóz rzeczy – 4 tys. zł).

Starostowie będą nadal wydawali licencje na krajowy transport drogowy, które będą traktowane jako równoważne z wydaniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Więcej:

Dobra Firma

»

Firma

»

Transport w firmie

Dobra Firma

»

Firma

»

Zakładanie firmy

»

Zezwolenia, licencje, koncesje i certyfikaty