Minister infrastruktury przygotował nowy porządek dla transportowców. Zmusił go do tego unijny pakiet drogowy. Duże zmiany czekają 25 tys. przewoźników międzynarodowych dysponujących 140 tys. pojazdów (ok. 5,5 pojazdu na firmę). Warto się do nich przygotować.

Punkt kontaktowy

Do końca 2012 r. każde państwo UE musi utworzyć krajowy rejestr elektroniczny przedsiębiorstw transportu drogowego. Poprzez punkt kontaktowy będzie on połączony z krajowymi rejestrami państw UE.

Co się w nim znajdzie? Wszelkie informacje dotyczące formy prawnej i adresu przedsiębiorstwa; nazwisko osoby zarządzającej transportem; rodzaj zezwolenia, a także numery seryjne licencji wspólnotowych oraz nazwiska osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy.

Do ewidencji trafią też informacje o liczbie, kategoriach i rodzajach poważnych naruszeń prawa transportowego, za które dostał karę.

Rejestr ma się przyczynić do zwiększenia konkurencyjności w branży transportu drogowego. Pozwoli też wyeliminować nieuczciwe firmy przewozowe, a klienci będą mogli zweryfikować ich wiarygodność. Na pisemny, umotywowany wniosek dostaną potrzebne informacje.

– Nie mówimy "nie" rejestrowi – przedstawia oficjalne stanowisko Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych jego prezes Jan Buczek. Zwraca jednak uwagę, że dziś w Sejmie trwają już prace nad utworzeniem rejestru, a ponieważ najnowsze propozycje resortu infrastruktury przewidują, iż rejestr będzie bardzo bogaty w informacje, z dostępem do nich policji, Inspekcji Transportu Drogowego i Straży Granicznej, to należałoby poprzestać właśnie na nim.

Rejestr posłuży też monitoringowi transportu drogowego. Dzięki niemu będą zbierane i analizowane dane na temat rynku w Polsce: liczba pojazdów przedsiębiorców, przewiezionych rzeczy i osób, a także ceny i taryfy stosowane w transporcie.

Zanim przedsiębiorca zostanie przewoźnikiem, będzie musiał się wykazać własną bazą eksploatacyjną.

To rozwiązanie martwi przewoźników. Uważają, że wystarczyłoby dopuścić korzystanie z bazy na zasadzie dzierżawy lub wynajmu.

Zezwolenia za licencje

Zamiast dotychczasowych licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy oraz przewozu osób autokarem i autobusem, przewiduje się nowy dokument – zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika. Zezwoleniem objęta zostanie też działalność gospodarcza polegająca na pośrednictwie w przewozie rzeczy.

– Szkoda dyskutować o mankamentach projektu. Większość to rozwiązania narzucone nam przez Unię Europejską. Chcemy czy nie, transportowcy muszą na nie przystać. Nie wszystkie są jednak złe – mówi "Rz" Stanisław Micałowski z jednego ze stowarzyszeń transportowców.

Aby nie wprowadzać zamieszania, wymiana dzisiejszych uprawnień ma następować sukcesywnie. Licencje wspólnotowe i wypisy z nich oraz licencje i wypisy z licencji na krajowy transport drogowy wydane przed 4 grudnia będą ważne aż do wygaśnięcia ważności.

Co we wniosku

Zezwolenie na wykonywanie: zawodu przewoźnika drogowego, pośrednictwa przy przewozie rzeczy oraz licencji na taksówkę, wymaga złożenia wniosku. Potrzebne będą:

Etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe

Zobacz więcej w serwisie:

Dobra Firma

»

Firma

»

Transport w firmie

»

Transport drogowy

Dobra Firma

»

Firma

»

Zakładanie firmy

»

Zezwolenia, licencje, koncesje i certyfikaty

Prawo dla Ciebie

»

Twoje prawo

»

Prawo drogowe