Według niego firma powinna prowadzić swoją działalność w sposób etyczny, przejrzysty, uwzględniając potrzeby interesantów. Dzięki temu jest w stanie budować wartość w długim okresie i wnosić wkład w zrównoważony rozwój społeczeństw. Zgodnie z ideą CSR firma ponosi bowiem odpowiedzialność za skutki swoich decyzji i działań.
ISO 26000 nie jest normą techniczną, tak jak inne standardy ISO, ale ma charakter wytycznych obejmujących bardzo wiele dziedzin. Jest bardziej przewodnikiem niż zbiorem regulacji, które koniecznie trzeba wdrożyć, by móc chwalić się posiadaniem i tego certyfikatu.
Główną część ISO 26000 stanowią następujące zadania stawiane przed odpowiedzialnymi firmami i organizacjami:
- ład organizacyjny – czyli zasady odnoszące się do szeroko rozumianego zarządzania firmą (instytucją); poprawa efektywności zarządzania z uwzględnieniem interesu społecznego, poszanowania klientów i zasad etycznych. Również tworzenie systemu zachęt finansowych i innych związanych z wynikami w zakresie społecznej odpowiedzialności;
- stosunki pracy – rozumiane szerzej niż tylko prawa pracownicze. Obejmują one także podwykonawców, dostawców, konkurentów itp. To także dotrzymywanie standardów bhp, dostępność szkoleń i wspieranie osób zwalnianych a także dialog społeczny;
- ochrona środowiska – uwzględnia się w tym aspekcie kwestie związane ze zmianami klimatycznymi oraz ochronę i regenerację środowiska naturalnego. W ramach dobrych praktyk firma czy organizacja powinna zadbać o jak najmniejszą ilość zanieczyszczeń emitowanych do gleby, wody czy atmosfery oraz podejmować działania ograniczające zużycie zasobów naturalnych. Tę część będzie z pewnością łatwiej wdrażać podmiotom, które mają już ISO środowiskowe;
- sprawiedliwe praktyki rynkowe – chodzi zwłaszcza o zapobieganie korupcji, etyczne zachowania firmy w relacjach z innymi, w tym organizacjami rządowymi, partnerami, dostawcami, wykonawcami, konkurencją oraz zrzeszeniami, których jest członkiem; firma powinna też realizować dobre praktyki służące przeciwdziałaniu nieuczciwej konkurencji, stosować uczciwą współpracę oraz szanować prawo własności, powinna też stosować zasady odpowiedzialności społecznej w swoim otoczeniu;
- prawidłowe relacje z konsumentami – firma powinna być uczciwa i transparentna wobec swoich klientów; konkretnie chodzi o stosowanie uczciwych praktyk w zakresie marketingu produktów i usług, uczciwe warunki umów oraz obiektywną i rzetelną informację, ważna jest również edukacja klientów, zaangażowanie w kwestie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, jakość obsługi i wsparcia oraz dotyczące rozpatrywania reklamacji. Ważne jest także edukowanie klientów;
- zaangażowanie społeczne – odpowiedzialna firma powinna aktywnie wspierać społeczności lokalne, przyczyniając się do rozwiązywania ich problemów, zwłaszcza dotyczących jej pracowników i klientów; chodzi m.in. o podejmowanie działań społecznych, np. edukacyjnych, kulturalnych, prozdrowotnych czy w zakresie dostępu do nowych technologii, także we współpracy z organizacjami społecznymi.
W tej chwili jeszcze żadna z polskich firm czy instytucji nie wdrożyła tego ISO, choć kilka już się do tego przymierza.
Norma nie jest jeszcze dostępna w języku polskim. Można natomiast już dziś kupić jej angielską wersję i według niej dokonać certyfikacji. Kosztuje 192 franki szwajcarskie. Polskie wydanie, które powinno ukazać się do końca roku (choć może się nieco opóźnić), ma być tańsze.
Czytaj również:
Zobacz serwis:
Zakładanie firmy » Zezwolenia, licencje, koncesje i certyfikaty » ISO