Polskie przepisy o transporcie drogowym są dla małych pojazdów bardzo rygorystyczne. Każda działalność polegająca na przewozach osób a niestanowiąca przewozów na potrzeby własne wymaga licencji.

Auta przewożące do sześciu osób łącznie z kierowcą mogą być wykorzystywane praktycznie tylko jako taksówki. Przewozy okazjonalne wolno wykonywać tylko pojazdami przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu siedmiu i więcej osób łącznie z kierowcą (wyjątki dotyczą aut zabytkowych).

Niezbędna licencja

Do prowadzenia przewozów niezbędna jest licencja na transport drogowy osób. Do uzyskania licencji – certyfikat kompetencji zawodowych, a ten wymaga przyswojenia obszernego materiału i zdania niełatwego egzaminu.

Nie dość tego. Przedsiębiorca zanim uzyska licencję, musi złożyć odpowiednie zabezpieczenie (czyli mieć środki finansowe, majątek bądź gwarancje). Wynosi ono 9 tys. euro na pierwszy pojazd i 5 tys. euro na każdy następny. Musi też udowodnić swoją niekaralność (w zakresie określonym w ustawie).

Jeśli  przedsiębiorca dysponuje licencją na przewozy osób i chciałby w sezonie założyć linię regularną, to nie dość, że musi uzyskać odpowiednie zezwolenie, ale jeszcze musi dysponować autobusem, czyli pojazdem przeznaczonym dla więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą.

Dla taksówkarzy wymogi nieco się różnią. Żeby uzyskać licencję, muszą mieć  zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie transportu drogowego taksówką, potwierdzonego zdanym egzaminem (mogą też wykazać się co najmniej pięcioletnią praktyką w zakresie wykonywania tego transportu, przy czym przerwa w wykonywaniu transportu drogowego nie może być dłuższa niż kolejnych sześć miesięcy z przyczyn zależnych od prowadzącego taksówkę).

Obowiązują ich również regulacje o niekaralności i obowiązek posiadania tytułu prawnego do pojazdu. Nie ma natomiast obowiązku wnoszenia zabezpieczenia. Nie tylko właściciel taksówki, lecz także jego zmiennik musi przejść stosowne szkolenie i zdać egzamin.

Uwaga!

Przedsiębiorcy wykonujący do dnia wejścia w życie nowelizacji

ustawy o transporcie drogowym

– czyli do 7 kwietnia tego roku – działalność gospodarczą w zakresie przewozu okazjonalnego mogą ją wykonywać nadal na dotychczasowych zasadach (czyli np. małymi autami) przez okres określony w licencji, nie dłużej jednak niż przez rok od wejścia w życie przepisu, czyli do 7 kwietnia 2012.

Co ważne, gminy nie mogą już ustalać limitów liczby licencji wydawanych na swoim terenie. Czyli każdy, kto spełnia wymagania, powinien ją dostać.

Przewozy turystyczne zgodnie z ustawą o transporcie drogowym nie są przewozami na potrzeby własne, tak więc właściciel hotelu czy pensjonatu, który firmowym samochodem przywozi turystów z dworca, przekracza przepisy o transporcie drogowym.

Zakładowym autokarem na piknik

Natomiast firmy mogą bez problemów wykorzystać autokary, którymi wykonują przewozy na potrzeby własne (np. wożą pracowników na budowę), do zaspokojenia rekreacyjnych potrzeb swojej załogi.

Przedsiębiorca musi mieć zaświadczenie o przewozach osób na użytek własny, które także jest niezbędne do wożenia pracowników do miejsca pracy. Musi też legitymować się tytułem prawnym do dysponowania pojazdem.

Dokument jest wydawany na nie dłużej niż pięć lat.Taka działalność musi być nieodpłatna i wykonywana pomocniczo w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej. Ponadto  samochód używany do przewozu ma być prowadzony przez przedsiębiorcę lub jego pracowników (a nie np. osoby zatrudnione na zlecenie).

Celem przejazdu może być nie tylko przewóz osób z przedsiębiorstwa lub do niego na własne potrzeby, ale także przewóz pracowników i ich rodzin.

Nie ma więc przeszkód, żeby zawieźć pracowników z rodzinami na piknik, wesele czy do własnego ośrodka wypoczynkowego, płacąc zgod- nie z przepisami za przejazdy po drogach krajowych. Wynika to z art. 4 pkt 4 ust. c ustawy o transporcie drogowym (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 125, poz. 874 ze zm.).

Jednak gdyby ktoś chciał wozić do tego samego ośrodka osoby spoza grupy pracowników, nawet nieodpłatnie, to byłby to przewóz w ramach usług turystycznych, a te wykonywać może wyłącznie licencjonowany przewoźnik.

W przypadku wyjazdów za granicę niezbędne będzie zaświadczenie na międzynarodowy przewóz osób na użytek własny – wydaje je Biuro ds. Transportu Międzynarodowego działające w strukturach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego – a także formularz jazdy.

Czytaj również:

Rozpoczynając sezonowy biznes, potrzebujesz pliku zezwoleń

Przewozy taksówką

Zobacz serwisy:

Pomysł na biznes

»

Taksówki i przewóz osób

Zakładanie firmy » Zezwolenia, licencje, koncesje i certyfikaty