Zanim przedsiębiorca uruchomi tego rodzaju biznes, powinien zapoznać się z warunkami określonymi w rozporządzeniu ministra zdrowia z 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (DzU nr 31, poz. 273).
Określa ono szczegółowe wymagania sanitarne, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie i kosmetyczne (dotyczą one również zakładów tatuażu czy odnowy biologicznej). Dosyć rygorystyczne wymagania stawiane są m.in. lokalom, w których działalność ma być prowadzona.
W myśl rozporządzenia zakład fryzjerski albo salon kosmetyczny powinny być zlokalizowane w odrębnym budynku lub lokalu albo stanowić wyodrębnioną część budynku lub lokalu. Wejście do takiego zakładu (stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu) może być wspólne dla wszystkich jego użytkowników i prowadzić z dróg komunikacji ogólnej. Zabronione jest natomiast, aby prowadziło przez pomieszczenia, w których nie są świadczone usługi.
Jedno pomieszczenie to za mało
Z rozporządzenia wynika, że przedsiębiorca powinien w prowadzonym zakładzie fryzjerskim lub salonie kosmetycznym wydzielić pomieszczenia, w których są świadczone usługi, szatnię i poczekalnię dla osób korzystających z usług, a także pomieszczenia sanitarno-higieniczne dla osób korzystających z usług i zatrudnionych w zakładzie.
Potrzebne będzie również pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości, a także pomieszczenie lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny. Nie obejdzie się również bez miejsca na pojemniki, w których są gromadzone odpady.
W praktyce oznacza to, że nie każdy lokal będzie mógł być przystosowany do prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności. To dlatego, że pomieszczenia, w których są świadczone usługi, powinny mieć powierzchnię umożliwiającą takie rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie stanowiących jego wyposażenie urządzeń i sprzętu, jakie zapewni właściwe świadczenie usług. Gdy pomieszczenia będą zbyt małe, nici z biznesu.
Instalacje i wyposażenie
Rozporządzenie mówi, że ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których są świadczone usługi, należy pokryć do wysokości co najmniej 1,6 m nienasiąkliwym materiałem, łatwo zmywalnym i odpornym na działanie wilgoci oraz środków dezynfekujących.
Zakład lub salon powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody. Do zakładu doprowadza się ciepłą i zimną wodę lub instaluje w nim urządzenia służące do podgrzewania wody. Z kolei ścieki ze wszystkich urządzeń sanitarnych, do których jest doprowadzona woda, są odprowadzane do instalacji kanalizacyjnej.
Państwowy powiatowy inspektor sanitarny może, w przypadku zakładu stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu, wyrazić zgodę na korzystanie z ustępu znajdującego się w innej części budynku lub lokalu, w odległości nie większej niż 75 m od zakładu, jeżeli dojście do tego ustępu odbywa się drogami komunikacji wewnętrznej.
Kącik na sprzedaż
W zakładzie fryzjerskim lub salonie kosmetycznym dopuszcza się sprzedaż artykułów fryzjerskich, kosmetyków oraz wyrobów perukarskich. Musi się to jednak odbywać w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu.
Dopuszczalne jest też podawanie lub sprzedaż napojów bezalkoholowych przy zachowaniu warunków określonych w przepisach o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.
Szatnia, pralnia i kuchnia
W salonie lub zakładzie powinny być też szatnie dla osób zatrudnionych. Trzeba wyposażyć je w szafki, w których przechowuje się oddzielnie odzież własną, roboczą lub ochronną.
Czystą bieliznę, odzież roboczą lub ochronną przechowuje się w przeznaczonych do tego celu szafkach, oddzielonych i odpowiednio oznakowanych. Natomiast brudną oraz odzież roboczą lub ochronną przechowuje się w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu, w przeznaczonych do tego celu, zamkniętych i odpowiednio oznakowanych pojemnikach.
Pojemniki z brudną bielizną oraz odzieżą roboczą lub ochronną po napełnieniu niezwłocznie usuwa się z zakładu. Z kolei pranie brudnej bielizny i odzieży roboczej lub ochronnej powinno odbywać się poza zakładem. Co prawda przepisy dopuszczają pranie brudnej bielizny i odzieży roboczej lub ochronnej w zakładzie, ale tylko gdy posiada on odrębne pomieszczenie na pralnię, spełniające wymagania określone w przepisach o warunkach technicznych budynków.
W przypadku zakładu jednostanowiskowego miejsce do spożywania posiłków przez osoby zatrudnione w zakładzie, a także do przechowywania odzieży może znajdować się w wydzielonej części pomieszczenia, w którym są świadczone usługi.
W zakładzie lub w salonie powinna być też ustalona instrukcja postępowania z odpadami. Trzeba je gromadzić w pojemnikach zamykanych, zaopatrzonych w worki foliowe. Pojemniki umieszcza się w każdym pomieszczeniu zakładu, gdzie są świadczone usługi. Zużyte materiały, które mogły ulec zanieczyszczeniu krwią lub wydzielinami, gromadzi się w oznakowanych, przeznaczonych do tego celu pojemnikach lub w workach foliowych.
Niedopuszczalne jest palenie w zakładzie wyrobów tytoniowych poza miejscami wyraźnie wyodrębnionymi w tym celu, a także wprowadzanie zwierząt do zakładu.
Wymagania stawiane narzędziom i sprzętom
Do wykonywania zabiegów wolno używać wyłącznie technicznie sprawnych narzędzi i urządzeń oraz preparatów o aktualnym terminie ważności i zaleconym stężeniu. Do dezynfekcji należy używać środków dopuszczonych do obrotu.
Narzędzia powinny być przechowywane w warunkach zabezpieczających je przed zanieczyszczeniem lub uszkodzeniem. Narzędzia lub ich części, których stosowanie:
• nie powoduje naruszenia ciągłości tkanek, po każdym użyciu dokładnie się czyści, myje i dezynfekuje;
• powoduje naruszenie ciągłości tkanek, po każdym użyciu poddaje się dezynfekcji, a następnie myje i sterylizuje.
Niedopuszczalne jest wielokrotne używanie narzędzi przeznaczonych do jednorazowego użytku.
Narzędzia jednorazowego użytku używane przy świadczeniu usług, powodujące naruszenie ciągłości tkanek, bezpośrednio po użyciu odkłada się do zamykanych, szczelnych pojemników o nienasiąkliwych ścianach.
Preparaty kosmetyczne wykorzystywane przy świadczeniu usług przechowuje się w oryginalnych opakowaniach w sposób chroniący je przed utratą ich właściwości. Jeżeli preparat kosmetyczny jest przechowywany w opakowaniu innym niż oryginalne, na opakowaniu tym umieszcza się etykietę zawierającą nazwę preparatu, jego wytwórcę oraz termin, do którego może być użyty.
Niedopuszczalne jest stosowanie preparatów kosmetycznych niespełniających wymagań określonych w przepisach o kosmetykach oraz o substancjach i preparatach chemicznych.
Ustawodawca stawia też konkretne wymagania w odniesieniu do pomieszczeń lub miejsc do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości. Należy wyposażyć je w zamontowany na wysokości 0,5 m od podłogi zlew, z tym że w zakładach, w których znajdują się nie więcej niż trzy stanowiska, dopuszcza się wydzielenie miejsca wyposażonego w zawór ze złączką do węża oraz wpust podłogowy z syfonem.
Przedmioty stanowiące wyposażenie zakładu lub salonu, w szczególności meble, powinny mieć gładką, niewchłaniającą kurzu i wody powierzchnię, odporną na uszkodzenia mechaniczne i działanie środków dezynfekujących.
Przepisy zastrzegają, aby tamponów, płatków, gazików z waty, ligniny i ręczników papierowych używać jednorazowo. Materiały używane w czasie świadczenia usług mogących powodować naruszenie ciągłości tkanek trzeba przechowywać w opakowaniach, na których umieszcza się etykietę zawierającą datę ich sterylizacji.
W czasie świadczenia usług mogących powodować naruszenie ciągłości tkanek używa się wyłącznie jałowych materiałów, które przechowuje się oddzielnie w opakowaniach sterylizacyjnych, zabezpieczających je przed wtórnym skażeniem.
Jak świadczyć usługi
Rozporządzenie wskazuje również, w jaki sposób powinny być świadczone usługi. I tak: wyrób peruk, zabiegi kosmetyczne oraz tatuażu powinny odbywać się w wydzielonych pomieszczeniach wyposażonych w umywalki z doprowadzoną ciepłą i zimną wodą.
Przy świadczeniu usług należy używać wyłącznie czystej bielizny. Z kolei pracownicy powinni nosić czystą odzież roboczą lub ochronną, wykonaną z materiałów umożliwiających jej dezynfekcję.
W zakładzie fryzjerskim powinno być wydzielone stanowisko do mycia i farbowania włosów wyposażone w umywalkę z doprowadzoną ciepłą i zimną wodą. Przed świadczeniem usług wyroby perukarskie lub włosy naturalne przeznaczone do tych wyrobów trzeba umyć przy użyciu środków przeznaczonych do tego celu.
W zakładach kosmetycznych, w których stosuje się preparaty kosmetyczne powodujące zewnętrzne zanieczyszczenie ciała, konieczne jest wydzielenie łazienki wyposażonej w natrysk, miskę ustępową oraz umywalkę, dostępną bezpośrednio z pomieszczenia, w którym są świadczone usługi.
Z kolei w zakładzie, w którym są świadczone usługi w zakresie pedicure, wydziela się stanowisko o powierzchni co najmniej 6 mkw., odizolowane od innych stanowisk. Stanowisko to przedsiębiorca musi wyposażyć w brodzik do moczenia nóg z bieżącą ciepłą i zimną wodą lub przenośny brodzik do moczenia nóg, który myje się i dezynfekuje po każdym użyciu.
Czytaj też artykuły:
Zobacz cały poradnik:
Pomysły na własny biznes:
Więcej ciekawych pomysłów na biznes w serwisie:
» Firma » Zakładanie firmy » Pomysł na biznes
Zobacz więcej poradników firmowych:
Dobra Firma » Firma » Poradniki firmowe