1 lipca ma wejść w życie nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

, zawierająca takie zmiany. W tym terminie zostanie też uruchomiona Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) system umożliwiający ewidencjonowanie działalności drogą elektroniczną.

- Nowelizacja wprowadza ważną i od dawna oczekiwaną przez przedsiębiorców zmianę, czyli tzw. zero okienka. Powstaje jednak pytanie, w jaki sposób rejestracja działalności drogą elektroniczną będzie funkcjonować w praktyce. Będzie można to ocenić dopiero po 1 lipca. Mam nadzieję, że będzie inaczej niż w wypadku tzw. jednego okienka, które w praktyce się nie sprawdziło - mówi Piotr Rogowiecki, ekspert organizacji Pracodawcy RP.

Przedsiębiorca wybierze, w jaki sposób podpisać wniosek o wpis do ewidencji

Zgodnie z nowelizacją wniosek o wpis do CEIDG składany przez Internet musi być opatrzony podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Możliwe są też inne rozwiązania: podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP; podpis osobisty, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych; inny sposób akceptowany przez system CEIDG umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej wniosek i czas jego złożenia.

- To dobrze, że przewidziano kilka możliwości. Sposób podpisywania wniosku powinien być jak najprostszy, gdyż w przeciwnym razie proponowane przez rząd ułatwienia nie będą dla nikogo atrakcyjne - mówi Krzysztof Szubert, ekspert Business Centre Club.

Osoby zakładające działalność gospodarczą nadal będą mogły składać wniosek w formie papierowej w urzędzie gminy.

- Ważne, że przedsiębiorcy będą mogli wybrać formę opodatkowania podczas składania wniosku o wpis do CEIDG - mówi Katarzyna Dwórznik, ekspert Krajowej Izby Gospodarczej. CEIDG prześle dane do wskazanego urzędu skarbowego, ale również do Głównego Urzędu Statystycznego oraz ZUS, albo KRUS.

Katarzyna Dwórznik zwraca uwagę, że nowelizacja uelastyczni też sposób wyliczenia okresu zawieszenia działalności gospodarczej, co jest pozytywną zmianą. Przedsiębiorca będzie mógł wycofać się z działalności na określoną liczbę dni, miesięcy lub miesięcy i dni. Zmiana ta umożliwi przedsiębiorcom zachowanie ciągłości okresów składkowych, od których zależy m.in. nabycie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych. Obecnie okres ten liczony jest w miesiącach (może wynosić od jednego do 24 miesięcy).

Bez zmian pozostanie natomiast zasada, zgodnie z którą przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności będzie płacił podatek od nieruchomości według najwyższych stawek.

Obniżenie stawki w okresie zawieszenia planowało wcześniej Ministerstwo Gospodarki.

- Obecnie z niewiadomych przyczyn zrezygnowano z tego pomysłu, a ministerstwa Gospodarki i Finansów jednogłośnie odcinają się od tego rozwiązania. Szkoda, bo była to niewielka, ale bardzo słuszna zmiana. Biorąc pod uwagę, iż pomysł ten był ostatnio przedmiotem interpelacji poselskich, pozostaje jedynie liczyć na to, iż postulat zmian w tym zakresie zostanie dostrzeżony i znajdzie jednak odzwierciedlenie w odpowiednich zmianach legislacyjnych - mówi Piotr Kwaśny, doradca podatkowy, menedżer w Alma Consulting Group Polska.

Etap legislacyjny:

- przekazano do Senatu

Przeczytaj także artykuły:

Czytaj więcej w serwisie:

» Dobra Firma » Firma » Zakładanie firmy