Firmy robiące przerwę w prowadzeniu biznesu będą mogły odpocząć od obowiązków księgowych. Tak wynika z nowelizacji ustawy o rachunkowości przyjętej w piątek (15 kwietnia 2011 r.) przez Sejm po poprawkach Senatu .
Przedsiębiorcy zawieszający działalność nie muszą w ciągu roku rozliczać się z podatku dochodowego, nie składają też deklaracji VAT. Jak podkreślono w uzasadnieniu do nowelizacji, nie są zwolnieni z obowiązków wynikających z ustawy o rachunkowości. Nowe przepisy je natomiast zmniejszą. W czasie przerwy w działalności firmy nie będą musiały zamykać ksiąg za rok obrotowy, w którym działalność była przez cały czas zawieszona, ani przeprowadzać inwentaryzacji. Tego przywileju nie będą mieć przedsiębiorcy, u których w czasie zawieszenia występują zdarzenia wywołujące majątkowe lub finansowe skutki, albo ci, którzy dokonują odpisów amortyzacyjnych.
Nowelizacja wprowadza też zmiany w innych przepisach. W kodeksie spółek handlowych nie będzie obowiązku zwoływania zwyczajnego zgromadzenia wspólników za rok, w którym działalność spółki była zawieszona i nie musiała ona zamykać ksiąg rachunkowych.
etap legislacyjny: do podpisu prezydenta
Zobacz więcej w serwisie:
» Podatki i księgi » Likwidacja i zawieszenie działalności gospodarczej » Zawieszenie działalności