Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, nad którą pracuje sejmowa komisja „Przyjazne państwo", ma wprowadzić kolejne ułatwienia przy zakładaniu firm.

Dzisiaj, jeśli przedsiębiorca chce wybrać inną niż według skali podatkowej formę rozliczeń, trudno mówić o jednym okienku. Decydując się na podatek liniowy, musi się pofatygować również do urzędu skarbowego. Nowelizacja ma to zmienić.

– Wybór formy opodatkowania będzie dokonywany już we wniosku o rejestrację. To nie koniec. Komisja doszła do wniosku, że tak też  powinno być przy podejmowaniu decyzji o opodatkowaniu VAT. Strona rządowa musi teraz przeanalizować techniczne aspekty. Niewykluczone, że przepisy nie będą mogły wejść w życie 1 lipca, bo potrzebne będzie dłuższe vacatio legis – wyjaśnia poseł Adam Szejnfeld, przewodniczący komisji.

Nie tylko z e-podpisem

Projekt zmierza do spopularyzowania  koncepcji „zero okienka", czyli rejestrowania firm przez Internet bez konieczności wizyty w urzędzie. Dzisiaj jest to możliwe, ale wymaga użycia bezpiecznego podpisu elektronicznego.

Ma go stosunkowo niewiele osób, dlatego rzadko kto składa wniosek elektroniczny. Po wejściu w życie nowych przepisów rejestracja będzie możliwa także za pomocą tzw. zaufanego profilu na platformie ePUAP. Narzędzie to będzie rodzajem e-podpisu. Wystarczy, że obywatel założy  konto i uda się np. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy urzędu skarbowego, gdzie nastąpi weryfikacja jego tożsamości. Od tego czasu będzie już mógł w kontaktach z administracją posługiwać się profilem zaufanym i załatwiać wiele spraw, w tym założyć firmę, przez Internet.

Gdzie złożyć wniosek

Rząd zaproponował, by firmę można było zakładać w tradycyjny, papierowy sposób nie tylko w gminnym urzędzie, ale również w urzędzie skarbowym. Część przedsiębiorców potrzebuje bowiem konsultacji specjalistów przy wyborze formy opodatkowania. Uzyskawszy ją, nie musieliby już jechać do urzędu gminy, by tam złożyć papiery. Członkowie komisji zastanawiają się jednak, czy to dobry pomysł.

– Celem jest przecież „zero okienka". Dlatego nie wiem, czy mnożenie urzędów jest dobrym krokiem. Chyba lepiej pomyśleć o stworzeniu systemu informacji podatkowej, która będzie dostępna dla przedsiębiorców potrzebujących porady – zastanawia się Szejnfeld.

Jerzy Bartnik, prezes Związku Rzemiosła Polskiego, uważa możliwość składania wniosków w urzędach skarbowych za dobry pomysł.

– Oczywiście rejestracja przez Internet to również krok w dobrym kierunku, ale dotyczy raczej ludzi młodych. Średnie i starsze pokolenie zapewne nadal będzie składać wnioski na papierze – tłumaczy.

Pełnomocnik w rejestrze

Nowelizacja ma umożliwić zamieszczanie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej danych dotyczących pełnomocników umocowanych do reprezentowania firmy. Projekt rządowy pomijał jednak pełnomocnictwa  w sprawach dotyczących podatków. Komisja chce rozszerzenia nowelizacji także na ten obszar.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora s.wikariak@rp.pl

Więcej informacji o zakładaniu działalności gospodarczej w serwisie:

Firma » Zakładanie firmy