Warto będzie takich niebezpieczeństw uniknąć. Ale jak? Co można zrobić już dziś, czyli jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów, by pracować bezpiecznie, bez istotnych zagrożeń dla firmy i jej pracowników – można spytać. W sumie rozwiązanie jest proste. Oczywiście, przydadzą się jak zwykle prawnicy. Mogą być zarówno wewnętrzni, jak i firmowi. Przede wszystkim ich zadaniem jest stworzenie kultury organizacyjnej biznesu, jeśli jeszcze tego nie zrobiono albo dostosowanie jej do nowych warunków funkcjonowania we wprowadzanym właśnie świeżym otoczeniu prawnym. Im szybciej to nastąpi, tym lepiej. Celem działań prawników i kadry zarządzającej powinno być zminimalizowanie ryzyka poniesienia sankcji prawnych, strat finansowych lub utraty dobrej reputacji, czyli w gruncie rzeczy wiarygodności dla klientów, kontrahentów, akcjonariuszy, inwestorów i opinii publicznej. W realizacji tego zadania przydatne będzie stworzenie silnego i aktywnego działu Compliance, którego istotną cechą stanie się niezależność od ośrodka władzy w firmie. Warto to zrobić.