Kierowcy samochodów służbowych to prawie 8 proc. wszystkich kierowców w Polsce. Wykonują oni nawet cztery razy większe przebiegi niż pozostali użytkownicy dróg.

Samochód to dla nich często podstawowe narzędzie pracy. Przestój auta służbowego spowodowany awarią czy wypadkiem to dla firmy i pracownika znaczące utrudnienie i realne straty finansowe i wizerunkowe. Jak przedsiębiorca może ograniczyć negatywne skutki wypadków i innych zdarzeń losowych?

Odpowiedzią może być objęcie aut służbowych – tych pojedynczych w przypadku małych firm, i całych flot w przypadku korporacji – ochroną assistance samochodowego. Ubezpieczenia takie oferowane są firmom za pośrednictwem kilku kanałów.

Są stałym elementem ubezpieczenia komunikacyjnego, pakietu gwarancyjnego producenta pojazdu, często spotkać je można jako dodatkową ofertę firm leasingowych. Assistance samochodowe może być także dodatkiem do konta firmowego, karty kredytowej lub kredytu.

[srodtytul]Jakie gwarancje się otrzymuje [/srodtytul]

Pakiety assistance samochodowego trzeba dobierać pod kątem konkretnego użytkownika. Usługi świadczone w ramach pakietów często znacząco się różnią. W razie kolizji, wypadku lub awarii pojazdu assistance zapewnia naprawę na miejscu, ewentualnie holowanie auta.

Ponadto, w ramach wybranych pakietów, przedsiębiorcy mogą liczyć np. na organizację i pokrycie kosztów samochodu zastępczego, zakwaterowania w hotelu, transportu do miejsca zamieszkania lub kontynuacji podróży. Bardzo często pomoc assistance interweniuje również w bardziej prozaicznych przypadkach, jak dowóz paliwa czy zatrzaśnięcie kluczyków w pojeździe.

W sytuacji wypadku lub nagłego zachorowania w ramach pakietów może być również dostępny m.in. transport medyczny czy wizyta lekarza, a także usługi informacyjne polegające na przykład na awaryjnym tłumaczeniu telefonicznym, jeżeli zdarzenie ma miejsce poza granicami Polski, czy pomocy w załatwieniu dokumentów zastępczych.

Istotną cechą assistance jest jeszcze to, że w przeciwieństwie do autocasco wykorzystanie usług nie obciąża zniżek przyznanych kierowcy w towarzystwie ubezpieczeniowym. Oznacza to, że można z niego korzystać tak często, jak pozwalają na to ogólne warunki ubezpieczenia (np. w przypadku assistance producentów samochodowych jest to opcja nielimitowana).

[srodtytul]Także pojazdy dostawcze [/srodtytul]

Warto też podkreślić, że usługami assistance można objąć również samochody dostawcze. Firmy posiadające w swoich flotach samochody dostawcze również mogą liczyć na dostawczy pojazd zastępczy w razie awarii lub wypadku. Co więcej, taki pojazd zostanie klientowi podstawiony na miejsce zdarzenia lub w wybrane przez niego miejsce.

[srodtytul]Optymalizacja kosztów [/srodtytul]

Firma assistance może przyczynić się do znacznych oszczędności przedsiębiorcy korzystającego z samochodów. Przede wszystkim jej zadaniem od samego początku powinna być dokładna analiza potrzeb i dopasowanie odpowiednich rozwiązań oraz zakresu programu.

[ramka][b]Przykład[/b]

Flota, której kierowcy poruszają się wyłącznie po terytorium Polski, nie będzie potrzebowała ubezpieczenia obejmującego swoim zasięgiem całą Europę.

Podobnie, znając dotychczasowy przebieg szkodowy danej floty, wiadomo dokładnie, jakie świadczenia są najbardziej pożądane i wykorzystywane, a jakie będą zupełnie niepotrzebne. [/ramka]

Drugim kluczowym czynnikiem sukcesu jest właściwe wdrożenie programu, w tym przede wszystkim poinformowanie użytkowników o przysługujących im świadczeniach i przekazanie szczegółowych instrukcji co do postępowania w razie szkody.

Jeżeli w razie wystąpienia zdarzenia użytkownik od razu kontaktuje się z firmą assistance, pozwala to uniknąć wielu niepotrzebnych kłopotów i kosztów, np. holowania przez przypadkowy pojazd holowniczy, dostarczenia pojazdu do niewłaściwego warsztatu, konieczności ponownego holowania pojazdu itp.

Niewątpliwą korzyścią dla floty jest możliwość naprawy pojazdu na preferencyjnych, ustalonych z siecią warsztatów, warunkach i bez względu na to czy należą one do sieci ASO czy do niezależnej.

Przez cały okres funkcjonowania programu firma assistance na bieżąco monitoruje przebieg szkodowości i wykorzystywania świadczeń. Analizy i badanie satysfakcji klientów pozwala ocenić, czy dany program jest właściwie dopasowany do potrzeb danej floty.

Firmy assistance oferują również dodatkowe usługi, które pozwalają na skrócenie czasu likwidacji szkód i uzyskanie realnych oszczędności. Jest to m.in. wykonywanie przez pomoc drogową zdjęć i protokołu, na podstawie których ubezpieczyciel z łatwością może zlikwidować drobniejsze szkody, bez konieczności angażowania rzeczoznawcy i ponoszenia zbędnych kosztów.

Dodatkowo klienci korzystają z systemów gwarantujących podgląd do każdej szkody assistance i możliwość śledzenia jej przebiegu.

[ramka][b]Komentuje Joanna Nadzikiewicz dyrektor Działu Handlowego Europ Assistance Polska [/b]

Przed rozpoczęciem korzystania z pakietu assistance należy pamiętać o szczegółowym zapoznaniu się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia (OWU), które mogą zawierać istotne wyłączenia. Często zdarzają się bowiem sytuacje, w których klienci oczekują znacznie więcej, niż gwarantuje im posiadany pakiet.

Wynika to najczęściej z nieznajomości polisy ubezpieczeniowej i zakresu usług assistance. Niektóre świadczenia bowiem przysługują jedynie w sytuacji, która miała miejsce w ograniczonej przez ubezpieczyciela odległości od siedziby firmy. Warto również sprawdzić, czy dane świadczenia obowiązują jedynie w Polsce czy również w trasach zagranicznych. [/ramka]

[ramka][b]Jakie świadczenia mogą przysługiwać w ramach pakietów assistance[/b]

Programy assistance adresowane do flot samochodowych zapewniają pomoc w razie awarii pojazdu, awarii ogumienia, braku lub użycia niewłaściwego paliwa, kolizji lub wypadku.

[b]W ramach pomocy kierowcy mogą liczyć na:[/b]

- naprawę pojazdu na miejscu zdarzenia,

- holowanie pojazdu do najbliższego punktu ASO,

- pojazd zastępczy,

- transport do siedziby firmy, miejsca zamieszkania lub miejsca docelowego podróży,

- zakwaterowanie w hotelu na czas naprawy,

- dostarczenie paliwa.

[b]W sytuacji wypadku lub nagłego zachorowania kierowcy program assistance gwarantuje:[/b]

- transport medyczny,

- wizytę lekarza,

- transport i zakwaterowanie członka rodziny w razie hospitalizacji ubezpieczonego.

[b]W ramach pomocy informacyjnej ubezpieczony może skorzystać z następujących świadczeń:[/b]

- pomoc w zgłoszeniu szkody,

- powiadomienie polskich placówek dyplomatycznych w razie zdarzenia drogowego poza granicami Polski,

- awaryjne tłumaczenie przez telefon,

- pomoc w otrzymaniu dokumentów zastępczych,

- informacja o obowiązkach w razie utraty dowodu rejestracyjnego lub klucza do pojazdu,

- przekazywanie informacji pod wskazany numer telefonu.

Do niektórych programów dodawane są usługi concierge, czyli nieodpłatna organizacja przedsięwzięć zleconych przez klienta. [/ramka]

[i]Autorka jest dyrektorem Działu Handlowego Europ Assistance Polska [/i]