Projekt noweli [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2007/DU2007Nr%2070poz%20473.asp]ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi[/link] przygotowali senatorowie. Zaniepokojeni wzrostem spożycia napojów alkoholowych, chcą zmienić przepisy zezwalające na zbyt szeroką reklamę trunków.

To pierwsza tak daleko idąca propozycja: godzinowe ograniczenie reklamy piwa w telewizji i radiu, mniej ogłoszeń w Internecie i na ulicach, ukrócenie nadużyć przy sponsorowaniu imprez sportowych, zakaz sprzedaży na terenie kąpielisk.

– To krok w dobrym kierunku. Każde ograniczenie reklamy wpłynie na rynek – ocenia dla „Rz” Krzysztof Brzózka, dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

[srodtytul]Co proponują autorzy[/srodtytul]

Senatorowie chcą zakazać reklamy piwa w telewizji, radiu, kinie, teatrze między godz. 6 rano a 23 (dziś takie ograniczenie obowiązuje od godz. 6 do 20). [b]Zakaz reklamy ma dotyczyć też stron internetowych adresowanych do małoletnich odbiorców oraz portali społecznościowych. [/b]

Nie będzie możliwe umieszczanie reklam na słupach, tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy. Dziś jest to dopuszczalne pod warunkiem, że 20 proc. powierzchni reklamowej zajmie napis informujący o szkodliwości alkoholu.

Autorzy proponują też, by rada gminy mogła określić inne miejsca czy obiekty, na których zakaz – czasowy lub stały – miałby obowiązywać.

[srodtytul]Mniej sponsoringu[/srodtytul]

Nowela limituje także reklamę w wypadku sponsoringu. Przewiduje mianowicie, że będzie można informować o sponsorowaniu w radiu i telewizji pod warunkiem, że sprowadzi się to wyłącznie do podania nazwy producenta lub dystrubutora napojów zawierających do 18 proc. alkoholu lub pokazania jego znaku towarowego.

Tu pojawia się jednak kolejne zastrzeżenie. Informacja ta nie może być prezentowana w telewizji przez osobę fizyczną ani z wykorzystaniem wizerunku ludzkiej postaci. W dodatku nie może się to odbywać między dozwolonymi godzinami 6 a 23.

Ograniczenia w reklamie to nie wszystkie propozycje. [b]Zakaz sprzedaży, podawania i spożywana napojów alkoholowych, obok dotychczasowych miejsc, ma dotyczyć także stadionów i innych obiektów sportowych[/b], kąpielisk i pływalni, zakładów opieki zdrowotnej oraz stacji paliw.

[srodtytul]Surowe sankcje[/srodtytul]

Złamanie zakazów ma być dotkliwie karane finansowo. Za prowadzenie reklamy lub promocji piwa w miejscach zakazanych przez radę gminy – grzywna. Wyjątkowo wysoka, bo od 10 tys. do nawet 1 mln zł, grozi za złamanie pozostałych przepisów o reklamie i promocji.

Statystyczny Polak w ciągu roku wypija o ponad 2 litry czystego alkoholu więcej niż jeszcze pięć lat temu – przywołują senatorowie dane GUS.

– To propozycja przygotowana ponad politycznymi podziałami – twierdzi senator Kazimierz Jaworski, jej współautor.

I dodaje, że tym większa szansa na zmiany.

Przekonuje, że reklama wpływa na każdego konsumenta, ale na najmłodszych najbardziej.

– Piwo jest napojem, po który coraz częściej sięgają gimnazjaliści. Jest atrakcyjnie pakowane, ulepszane smakowo – twierdzi senator Jaworski. Trzeba więc ograniczyć jego reklamę.

[ramka][b]Medialna promocja[/b]

[b]Tak jest:[/b]

Reklama i promocja piwa nie może być prowadzona:w telewizji, radiu, kinie, teatrze między godziną 6 rano a 20, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania imprezy.

[b]Tak ma być:[/b]

Reklama i promocja piwa nie może być prowadzona:w telewizji, radiu, kinie, teatrze między godziną 6 rano a 23.[/ramka]

[i][b]etap legislacyjny:[/b] pierwsze czytanie nowelizacji kodeksu karnego[/i]