W realiach trudnego rynku pracy coraz popularniejsze jest prowadzenie agencji zatrudnienia. Jest to tzw. działalność regulowana w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (dalej usdg) i wymaga uzyskania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia zgodnie z art. 18 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1183517A35A44B77A5A3C251009F6AB0?id=269029]ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy[/link] (upzirp).

W praktyce gospodarczej dość łatwo – nawet nieumyślnie – doprowadzić do wykreślenia podmiotu z rejestru agencji zatrudnienia. Wystarczy, że agencja zatrudnienia nie przekaże marszałkowi województwa rocznej informacji o swojej działalności, wymaganej zgodnie z art. 19f upzirp, i ten wykreśli ją w drodze decyzji z rejestru.

W tym miejscu pojawia się pytanie, co ma zrobić agencja, która z różnych przyczyn znalazła się w opisanej sytuacji. Czy powinna dążyć do jak najszybszego ponownego uzyskania wpisu do rejestru? Czy po jego uzyskaniu grozić jej nadal będą sankcje, włącznie z najsurowszą, tj. zakazem prowadzenia działalności przez aż trzy lata (taką właśnie karę stosuje się wobec przedsiębiorcy, który wykonywał działalność gospodarczą bez stosownego wpisu do rejestru)?

[srodtytul]Grzywna tylko dla osoby fizycznej[/srodtytul]

Zgodnie z art. 121 ust. 1 upzirp prowadzenie agencji zatrudnienia bez wymaganego wpisu stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny. Sprawcą wykroczenia może być jednak wyłącznie osoba fizyczna, czyli w przypadku osób prawnych – najczęściej członek zarządu uprawniony do reprezentowania tej osoby.

Biorąc pod uwagę, że odpowiedzialności za wykroczenie podlega sprawca będący osobą fizyczną, a podmiotem zarejestrowanym jako agencja zatrudnienia może być osoba prawna, to nawet ewentualne skazanie członka zarządu za wykroczenie z art. 121 upzirp nie spowoduje wykreślenia osoby prawnej z rejestru agencji zatrudnienia.

[srodtytul]Liczy się stan aktualny[/srodtytul]

Przepisy usdg przewidują sankcję administracyjną w postaci zakazu prowadzenia działalności i ewentualne ponowne wykreślenie osoby prawnej z rejestru agencji zatrudnienia. To jest już bardzo poważne ryzyko.

Zgodnie z art. 18m pkt 2 upzirp marszałek województwa wykreśla podmiot wpisany do rejestru agencji zatrudnienia w przypadku wydania decyzji o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem.

Podstawę prawną decyzji stanowić będzie wówczas art. 71 ust. 1 pkt 3 usdg, a rażące naruszenie warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej polegać będzie właśnie na braku stosownego wpisu do rejestru agencji zatrudnienia.

Jeśli jednak przedmiotowa decyzja nie została wydana, a fakt dotychczasowego wykonywania działalności regulowanej przez danego przedsiębiorcę bez stosownego wpisu do rejestru nie został przez organ wykryty i podmiot uzyskał ponowny wpis, to w naszej ocenie nie można już wydać decyzji i stwierdzić rażącego naruszenia warunków wstecz na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 3 usdg.

Brak będzie bowiem materialnej przyczyny wydania takiej decyzji, bo nie można stwierdzić rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej w momencie, gdy podmiot ponownie uzyskał wpis.

Materialna przyczyna uzasadniająca wydanie każdej decyzji, w tym decyzji o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem, musi istnieć co najmniej w dniu wydawania decyzji.

[srodtytul]Zanim urząd wykryje [/srodtytul]

Nadal pozostaje jednak możliwość potencjalnego zastosowania przez właściwy organ trzyletniej karencji w zakresie możliwości uzyskania wpisu do rejestru działalności regulowanej, czyli sankcji wynikającej z art. 72 ust. 2 usdg. To kolejne bardzo poważne ryzyko.

Podzielamy pogląd, że powyższa sankcja administracyjna nie ma charakteru samodzielnego w tym sensie, że jej zastosowanie uzależnione jest od wydania decyzji na podstawie art. 71 ust. 1 usdg. W rozpatrywanym przypadku wydanie ww. decyzji wydaje się działaniem niemającym oparcia w obowiązujących przepisach prawa.

A to pozwala stwierdzić, że odnoszący się do agencji zatrudnienia zakaz możliwości uzyskania wpisu mógłby być zastosowany jedynie w sytuacji, gdy właściwy organ ujawniłby fakt wykonywania działalności gospodarczej w zakresie agencji zatrudnienia bez wymaganego wpisu i na tej podstawie wydał decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem.

Podsumowując, w przedstawionym na wstępie przykładzie najlepszym wyjściem będzie podjęcie kroków zmierzających do jak najszybszego uzyskania ponownego wpisu do rejestru, jeszcze zanim właściwy organ ujawni fakt wykonywania działalności gospodarczej w zakresie agencji zatrudnienia bez niego i na tej podstawie wyda decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności.

[i]Szymon Kubiak jest radcą prawnym,

Radosław Teresiak jest doradcą podatkowym w kancelarii Wardyński i Wspólnicy[/i]