[b]Zamierzam założyć małe biuro turystyczne specjalizujące się w turystyce herpetologicznej (obserwacja życia gadów i płazów). Jakich warunków muszę dopełnić, by rozpocząć taką działalność?[/b] – pyta czytelniczka.
Od niedawna jest ich nieco mniej. 17 września weszła bowiem w życie nowelizacja [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=33A58644A3E3E1680A4130BF3F4F45E5?id=175244]ustawy o usługach turystycznych (DzU 223 z 14 października 2004 r. , poz. 2268 ze zm.)[/link].
Wprowadziła ona zarówno biurokratyczne ułatwienia, jak i finansowe utrudnienia w warunkach, jakie muszą spełnić przedsiębiorcy, aby móc wystartować w charakterze organizatora turystyki.
Nadal jednak taka działalność a także pośredniczenie na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych pozostaje, zgodnie z ustawą, działalnością regulowaną. Wymaga uzyskania wpisu w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Prowadzi go marszałek województwa właściwy ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.
Zniesiony został natomiast obowiązek kierowania przedsiębiorstwem przez osoby mające odpowiednie wykształcenie lub praktykę. Przypominamy, że wcześniejszy wymóg dotyczący posiadania odpowiednich kwalifikacji nie dotyczył samych przedsiębiorców, ale osób wyznaczonych do kierowania działalnością biura podróży.
Brakuje jeszcze nowego rozporządzenia określającego warunki ubezpieczenia. Zgodnie z nowelizacją wzory formularzy umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej i umowy ubezpieczenia na rzecz klienta określi minister sportu i turystyki.
Będzie to o wiele większy zakres gwarancji, niż obowiązywał do tej pory, i trzeba się liczyć z wysokim wzrostem stawek ubezpieczeniowych. Ustawodawca wprowadził też możliwość innych zabezpieczeń finansowych: przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy.
Jest to jednak możliwe tylko wtedy, gdy wykonuje się usługi turystyczne wyłącznie na terenie kraju i złoży marszałkowi województwa oświadczenie o przyjmowaniu wpłat wyłącznie na rachunek powierniczy.
[ramka][b]Co musi się znaleźć we wniosku do marszałka województwa[/b]
Wpisu do rejestru prowadzonego przez marszałka województwa dokonuje się na wniosek przedsiębiorcy zawierający:
- firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres (gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną, to adres zamieszkania),
- numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- określenie przedmiotu działalności,
- określenie zasięgu terytorialnego wykonywanej działalności (obszar kraju, kraje europejskie lub kraje pozaeuropejskie),
- główne miejsce wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru oraz oddziały (jeżeli firma takowe posiada),
- imiona i nazwiska osób upoważnionych do kierowania działalnością przedsiębiorcy i działalnością jego oddziałów.
Do wniosku przedsiębiorca dołącza oryginał umowy zapewniającej klientom pokrycie kosztów powrotu z imprezy, zwrot kosztów czy ich części, gdy z winy organizatora lub osób działających w jego imieniu coś poszło nie tak lub doszło do niewypłacalności firmy.
Załącza też oświadczenie, że dane zawarte we wniosku są kompletne i zgodne z prawdą oraz że zna i spełnia ustawowe warunki wykonywania działalności.
Pełną treść oświadczenia zawiera art. 7 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=33A58644A3E3E1680A4130BF3F4F45E5?id=175244]ustawy o usługach turystycznych (DzU 223 z 14 października 2004 r. , poz. 2268 ze zm.)[/link].
Podpisuje je osoba uprawniona do reprezentowania przedsiębiorcy.[/ramka]