Opłaty są obowiązkowe tylko za przejazdy po drogach krajowych (po wojewódzkich, gminnych czy lokalnych można jeździć bez nich). Nie potrzebują ich jednak taksówkarze, komunikacja miejska, a także zakłady pracy chronionej oraz zakłady aktywności zawodowej, jeżeli dokonują przewozów na potrzeby własne (jeśli świadczą usługi przewozowe, to muszą mieć winietę). Karty opłaty nie są też potrzebne w transporcie kombinowanym.
Winiety muszą mieć nie tylko przewoźnicy, ale także przedsiębiorcy wykonujący przewozy na własny użytek i rolnicy, jeżeli przewóz jest wykonywany po drogach krajowych.
[ramka][b]Przykład[/b]
Firma dysponuje samochodem ciężarowym o dmc przekraczającej 12 t.
Ma też zaświadczenie o przewozach na potrzeby własne. Za dostarczanie tym samochodem specjalistycznego sprzętu klientom nie pobiera opłaty, czyli wykonuje przewozy na potrzeby własne. Nie zwalnia jej to jednak od wykupienia stosownej karty.
Zgodnie z przepisami niezarobkowy przewóz na potrzeby własne uznawany jest także za przejazd po drogach krajowych.[/ramka]
[srodtytul]Dwa odcinki[/srodtytul]
Na podstawie [link=http://]rozporządzenia ministra infrastruktury z 5 czerwca 2009 r. w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych (DzU z 2009 r. nr 86 poz. 721 ze zm.)[/link] karta opłaty składa się z dwóch części: winiety samoprzylepnej naklejonej w prawym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu oraz odcinka kontrolnego przechowywanego w aucie i okazywanego przy kontroli.
[b]Dowód uiszczenia opłaty stanowi łącznie przedziurkowany odcinek kontrolny i przedziurkowana winieta o tym samym numerze i serii. Karty bez dziurek są nieważne.[/b] Inspektor nie uzna też uszkodzonej winiety lub odcinka kontrolnego, gdy nie da się odczytać numeru rejestracyjnego pojazdu lub daty ważności karty.
Zakwestionuje też odcinek kontrolny noszący ślady ingerencji chemicznej lub mechanicznej albo zafoliowany lub w inny sposób uniemożliwiający sprawdzenie zabezpieczeń.
[srodtytul]Na dzień albo rok[/srodtytul]
Przedsiębiorcy mają wybór co do okresu obowiązywania winiety. Uiszczają opłatę roczną, miesięczną, siedmiodniową albo dobową. Kupić mogą je w:
- Biurze Obsługi Transportu Międzynarodowego (BOTM);
- granicznych urzędach celnych;
- urzędach celnych wewnątrz kraju;
- polskich organizacjach zrzeszających przewoźników drogowych o zasięgu ogólnokrajowym, jeśli zawarły porozumienie z BOTM;
- na niektórych stacjach benzynowych.
[srodtytul]Jakie grożą kary[/srodtytul]
Brak winiety w pojeździe skutkuje w razie sprawdzenia na szosie przez Inspekcję Transportu Drogowego, służby celne czy choćby policję nałożeniem kary pieniężnej. [b]Jest to 3 tys. zł. Jeżeli kierowca ma winietę, ale jest ona przeznaczona dla mniejszego auta, to kara jest niższa i wynosi 1 tys. zł. Tej samej wysokości sankcję nałożą kontrolerzy, gdy druczek winiety jest nieprawidłowo wypełniony.[/b]
Przedsiębiorca nie uniknie kary nawet wtedy, gdy okaże w późniejszym terminie tygodniową lub dobową winietę, jeżeli tej nie było w pojeździe w czasie kontroli. Podobnie nie da się wylegitymować roczną czy półroczną winietą na dany pojazd, jeżeli przedsiębiorca bądź kierowca kupił ją w dniu kontroli (i nie miał jej w aucie) lub później.
[i] masz pytanie, wyślij e-mail do autorki[mail=z.jozwiak@rp.pl] z.jozwiak@rp.pl[/mail][/i]