[b]Kierowca dowozi na trasie do 50 km górników do pracy pojazdem dla więcej niż dziewięciu osób niewyposażonym w tachograf. Ma system 24-godzinny, zaczyna rano i pracuje do następnego dnia z przerwami dwugodzinnymi przed kopalnią, gdzie oczekuje na koniec zmiany, oraz z 15 – 20-minutowymi postojami, gdy zawozi górników do miejsca ich zamieszkania. Czy to prawidłowy sposób ustalenia pracy?[/b]
Regularne przewozy osób, jeśli trasa nie przekracza 50 km, nie podlegają przepisom rozporządzenia (WE) nr 561/2006. Okresy prowadzenia pojazdu, którym wykonuje się takie przewozy, a także obowiązkowe przerwy w prowadzeniu i gwarantowane okresy odpoczynku kierowców określone są w rozdziale 4a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7E4561481A4B635EFAD6372041B29D6F?id=173274]ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm., dalej ustawa)[/link].
Z pytania czytelnika wynika, że kierowca wykonuje przewozy regularne specjalne, tj. niepubliczne przewozy regularne górników w związku z działalnością kopalni, zatem w zakresie czasu pracy kierowca ten podlega wyłącznie przepisom tej ustawy.
Rozkład czasu pracy takiego kierowcy powinien zawierać ustalony harmonogram, obejmujący okresy prowadzenia pojazdu, wykonywania innej pracy, przerw i pozostawania do dyspozycji oraz dni wolne. Jeżeli kierowca przed rozpoczęciem jazdy wykonuje czynności związane z obsługą pojazdu, np. sprawdza stan oleju, świateł itp., to ta aktywność powinna zastać ujęta w rozkładzie czasu pracy.
W każdej dobie kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku, który nie może być wykorzystany w pojeździe, nawet jeśli jest tu miejsce do spania. Zatem jego dobowy czas pracy wraz z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać 13 godzin.
Zgodnie z art. 15 ustawy przedłużenie wymiaru czasu pracy kierowcy wykonującego przewozy na potrzeby własne jest dopuszczalne do maksymalnie 12 godzin na dobę. Ustawa nie przewiduje możliwości wprowadzenia systemu równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 24 godzin. Kontrolowanie tej sfery należy jednak do Państwowej Inspekcji Pracy.
[i]Autor jest naczelnikiem Wydziału Postępowań Sądowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego[/i]