Aby udokumentować okresy nieprowadzenia pojazdu, od 15 grudnia 2009 r. można posługiwać się nowym formularzem wprowadzonym przez Komisję Europejską rozporządzeniem z 14 grudnia 2009 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (DUrz UE L330/80).
Dotyczy to także sytuacji, gdy kierowca przebywał na zwolnieniu lekarskim, urlopie wypoczynkowym, prowadził inny pojazd wyłączony spod rozporządzenia (WE) nr 561/2006, gdy odbierał odpoczynek tygodniowy, wykonywał pracę inną niż prowadzenie pojazdu a także pozostawał do dyspozycji.
Formularz ten stosuje się wyłącznie wtedy, gdy na podstawie zapisów tachografu, z obiektywnych przyczyn technicznych, nie można wykazać, że przestrzega się rozporządzania nr 561/2006.
Gdy kierowca prowadził pojazd (używany do działalności zarobkowej) nieobjęty tymi przepisami (np. przewóz rzeczy pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t), to zgodnie z art. 6 ust. 5 rozporządzenia powinien zapisać ten okres jako inną pracę ręcznie na wykresówce, na wydruku lub manualnie wprowadzając dane do tachografu cyfrowego.
Zastosowanie nowego formularza będzie zasadne dopiero wtedy, gdy z przyczyn obiektywnych tych aktywności nie da rady zapisać w podany sposób.
[ramka][b]Przykład[/b]
Po odebraniu dziennego okresu odpoczynku kierowca od 8 do 13 przewozi rzeczy pojazdem o dmc poniżej 3,5 t. Następnie prowadzi pojazd objęty rozporządzeniem nr 561/2006. W takim wypadku posługiwanie się formularzem, aby udokumentować inną pracę od 8 do 13, jest nieuzasadnione.
Zanim bowiem kierujący pojazdem włoży wykresówkę do tachografu, powinien ten okres zapisać jako inną pracę ręcznie na odwrocie wykresówki (w tachografie cyfrowym zapisuje to manualnie wprowadzając dane).
Jeśli natomiast kierowca przewozi rzeczy pojazdem o dmc poniżej 3,5 t przez kilka dni, a następnie prowadzi pojazd objęty rozporządzaniem 561/2006, zasadne będzie użycie formularza. Nie można bowiem zapisać ręcznie na odwrocie wykresówki innej pracy realizowanej w tym okresie.[/ramka]
[i]Autor jest naczelnikiem Wydziału Postępowań Sądowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego [/i]