[b]Mój kuzyn próbował zarejestrować w urzędzie miejskim działalność gospodarczą z datą wsteczną. Osoba odpowiedzialna w gminie za ewidencję działalności odmówiła przyjęcia wniosku twierdząc, że nie można zarejestrować działalności gospodarczej z datą wsteczną. Czy postąpiła zgodnie z przepisami prawa? Przecież kodeks postępowania administracyjnego nakazuje przyjmowanie wszystkich pism przez organ.[/b]
Czytelnik nie może zarejestrować działalności gospodarczej z datą wsteczną. Z przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B160D83FF66A331163EADD9BFA1250A5?id=236773&tresc=1&wid=330011#R.2.]ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2007 r. nr 155, poz. 1095 ze zm.)[/link] dalej: ustawa, jasno wynika, że [b]przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (art. 14 ust. 1). [/b]
Czytelnik mógłby również określić we wniosku o wpis do ewidencji późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku, ale nie wcześniejszy.
Natomiast odmowa przyjęcia wniosku przez pracownika urzędu miejskiego jest zupełnie inną kwestią. Czy urzędnik może odmówić przyjęcia pisma, czy powinien je przyjąć i wydać decyzję odmowną?
Jak wynika z informacji uzyskanych w Ministerstwie Gospodarki, organ ewidencyjny (w przypadku czytelnika będzie to osoba odpowiedzialna w gminie za ewidencję działalności gospodarczej) [b]wydaje decyzję o odmowie wpisu[/b], jeżeli:
- zgłoszenie dotyczy działalności gospodarczej nieobjętej przepisami ustawy,
- zgłoszenie zawiera braki formalne, które mimo wezwania nie zostały usunięte w wyznaczonym terminie,
- prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania określonej w zgłoszeniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę.
Jednakże [b]w sprawach nieuregulowanych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej zastosowanie znajdą przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0C81AECD4219606BDCF9DED51E26C27D?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link][/b] Wynika to z art. 7h ustawy o swobodzie.
Jak zatem powinien był zachować się urzędnik w sytuacji opisanej przez czytelnika?
W pierwszej kolejności mógł ustnie poinformować go o brakach formalnych zgłoszenia i wezwać do ich usunięcia (art. 14 § 2 kpa). Jeżeli, mimo ustnego (a w razie potrzeby i pisemnego) wezwania do usunięcia braków, czytelnik nie zrobiłby tego, wówczas [b]organ musiałby wydać decyzję o odmowie wpisu na podstawie[/b] art. 7c pkt 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
[i]Polecamy także nasz serwis:
[link=http://www.rp.pl/temat/55856.html]rp.pl » Dobra Firma » Zakładanie firmy » Rejestracja » W urzędzie gminy [/link] [/i]