Wywożący śmieci i zawartość szamb występują o zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych i wywóz nieczystości płynnych w gminach, na terenie których zamierzają prowadzić działalność. Muszą przy tym spełnić nie tylko wymagania[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180129] ustawy o czystości i porządku w gminach (DzU z 2005 r. nr 236, poz. 2008 ze zm.[/link]), ale i gminne przepisy, niekiedy bardziej uciążliwe dla firm niż ustawowe. Te wymagania określa od 1 sierpnia 2009 r. rada gminy (wcześniej robił to wójt, burmistrz lub prezydent miasta).

Ale uwaga. Gminne jednostki organizacyjne, które w swojej gminie zajmują się odbieraniem odpadów od mieszkańców, nie muszą uzyskiwać tego zezwolenia. Zwolnienie wynika z art. 7 ust. 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jednak i one muszą spełniać warunki wymagane przy udzielaniu zezwoleń. Muszą też mieć zezwolenia wymagane przez[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185040] ustawę o odpadach (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 39, poz. 251 ze zm.)[/link].

Gmina wydaje zezwolenie w formie decyzji administracyjnej. Jest ono ważne nie dłużej niż dziesięć lat.

[srodtytul]Na transport i zbieranie...[/srodtytul]

Samo gminne zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych to za mało, żeby przedsiębiorca zgodnie z prawem mógł rozpocząć zbieranie odpadów komunalnych (jeżeli przepakowuje lub magazynuje zebrane od mieszkańców śmieci). Niezbędne są także zezwolenia na transport i często też na zbieranie odpadów z ustawy o odpadach.

Zezwolenie na transport wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy. Natomiast zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów wydaje starosta właściwy ze względu na miejsce zbierania odpadów.

Może się zdarzyć, że przedsiębiorca będzie musiał w innym starostwie uzyskać decyzję na transport, a w innym na zbieranie. Jeżeli ubiega się o zezwolenie na transport i zbieranie w jednym starostwie, to może wystąpić o to, składając jeden wniosek.

Starosta wyda zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów dopiero po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie obiektu do tego przeznaczonego lub po zakończeniu postępowania w sprawie zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego zgodnie z prawem budowlanym, jeżeli dokumenty takie są wymagane.

Przedsiębiorca musi też pamiętać, że zezwolenia te są ważne nie dłużej niż dziesięć lat. Potem trzeba ubiegać się o nie ponownie.

[srodtytul]... oraz na przewozy[/srodtytul]

Jeżeli przedsiębiorca ma pojazd podlegający ustawie o transporcie drogowym, musi też wystąpić o zaświadczenie potwierdzające wykonywanie przewozów na potrzeby własne. Mówi o tym art. 3 ust. 2 pkt. 2 ustawy o transporcie drogowym. Ponieważ jest mało prawdopodobne, żeby firma śmieciowa nie miała pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, to i o takie zaświadczenie przedsiębiorca musi wystąpić. Tym razem jest to starosta właściwy dla siedziby firmy. Zaświadczenia wydaje się na określony czas, jednak nie dłużej niż na pięć lat.

[srodtytul]Nie zapomnij o rejestrze[/srodtytul]

Odbierający odpady komunalne muszą jeszcze obowiązkowo wpisać się do rejestru zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Zgodnie z ustawą o porządku i czystości w gminach mają obowiązek odbierać od mieszkańców również tego rodzaju odpady. W myśl [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=179163]ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU z 2005 r. nr 180, poz. 1495 ze zm.)[/link] są zbierającymi taki sprzęt. Wpis do rejestru wymaga wypełnienia formularza (dostępny m.in. na stronie internetowej [link=http://www.gios.gov.pl]www.gios.gov.pl[/link]).

Poza własnymi danymi podaje się w nim: numer i nazwę grupy oraz numer i nazwę rodzaju sprzętu określone w załączniku nr 1 do ustawy o zużytym sprzęcie oraz informacje o decyzjach związanych z gospodarką odpadami, w tym numer decyzji oraz oznaczenie organu, który ją wydał.

[srodtytul]Ile to kosztuje [/srodtytul]

Przedsiębiorca zamierzający wywozić odpady musi zapłacić za zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych – [b]107 zł[/b], za zezwolenie na zbieranie odpadów – [b]616 zł[/b], za zezwolenie na transport odpadów – [b]616 zł[/b], zaświadczenie o wykonywaniu przewozów na potrzeby własne – od [b]100[/b] do [b]500 zł[/b] (w zależności od tego, na ile lat jest wydane) oraz od [b]20[/b] do [b]100 zł[/b] za wypis na każdy pojazd. Natomiast wpis do rejestru dla zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest bezpłatny.

[ramka][b]Co podajemy we wnioskach[/b]

Na odbieranie odpadów komunalnych:

- imię i nazwisko (nazwę) oraz adres zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz jego numer NIP,

- określenie przedmiotu i obszaru działalności,

- określenie środków technicznych, jakimi dysponuje przedsiębiorca,

- informacje o technologiach stosowanych lub takich, które firma zamierza stosować,

- dane o zabiegach z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej planowanych po zakończeniu działalności,

- termin podjęcia działalności oraz zamierzony czas jej prowadzenia,

- zaświadczenie o braku zaległości podatkowych i w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne.

Ponadto odbierający śmieci podają:

- rodzaje odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości,

- sposób ograniczenia masy odpadów biodegradowalnych.

Załączają też dokument do firm prowadzących utylizację lub odzysk śmieci potwierdzający gotowość przyjęcia odpadów.

Bardzo często potrzeba też dodatkowych dokumentów wymaganych przez przepisy obowiązujące w poszczególnych gminach.

[b]Na zbieranie lub transport:[/b]

- wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidywanych do zbierania lub transportu zgodnie z katalogiem odpadów, także z podaniem ich kodów (jeżeli starosta uzna, że określenie rodzaju nie wystarcza do ustalenia zagrożeń, może wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i właściwości odpadów);

- oznaczenie obszaru prowadzenia działalności – dla transportu odpadów, lub miejsca prowadzenia działalności – dla zbierania odpadów;

- wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów, a także opis sposobu dalszego zagospodarowania odpadów – dla zbierania odpadów;

- wskazanie sposobu i środków transportu odpadów;

- przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania lub transportu odpadów;

- przewidywany okres wykonywania działalności (nie dłużej niż dziesięć lat).

Do wniosku o zezwolenie na transport przedsiębiorca dołącza wykaz używanych do tego pojazdów. Starostowie chcą zazwyczaj, by potwierdzić, że wozy spełniają wymagania ADR (czyli dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych).

[b]Na przewozy własne:[/b]

- odpis z rejestru przedsiębiorców albo z ewidencji działalności gospodarczej,

- zaświadczenie (kopia) o nadaniu numeru REGON,

- zaświadczenie (kopia) o nadaniu numeru NIP,

- wykaz pojazdów wraz z kopiami dowodów rejestracyjnych (jeżeli przedsiębiorca nie jest właścicielem pojazdów, trzeba również przedstawić dokument potwierdzający prawo do dysponowania nimi),

- oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców spełniających warunki wymagane przez przepisy,

- dowód wpłaty kwoty należnej za wydanie zaświadczenia. [/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki[i]

[mail=z.jozwiak@rp.pl]z.jozwiak@rp.pl[/mail]