[b]Tak. [/b]Telepracownik rozlicza się z pracodawcą z wyników pracy. Organizacja czasu pracy należy do niego, a nie do szefa. Przy czym rozmiar przydzielonej mu przez firmę pracy musi odpowiadać temu, jaki można wykonać w ramach ustawowego czasu pracy. Telepracownik musi tak jak każdy inny pracownik wykonywać pracę osobiście. Jednocześnie każdy pracodawca ma prawo kontrolować pracę telepracownika w miejscu jej wykonywania.
Jeżeli jednak praca jest wykonywana w domu telepracownika, szef ma prawo przeprowadzać kontrolę w ograniczonym zakresie. Może ona dotyczyć wykonywania pracy. Pracodawca może także dokonać jej w celu inwentaryzacji, konserwacji, serwisu lub naprawy powierzonego sprzętu oraz jego instalacji. Kontrola może również dotyczyć bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednak trzeba pamiętać, że za każdym razem na dokonanie kontroli pracodawca musi mieć zgodę telepracownika. Powinien ją uzyskać na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo podobnych środków indywidualnego porozumiewania się na odległość. Zgoda musi być uprzednia, a nie po fakcie.
Pracodawca dostosowuje sposób przeprowadzania kontroli do miejsca wykonywania pracy i jej charakteru. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać prywatności telepracownika i jego rodziny ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych w sposób zgodny z ich przeznaczeniem. Natomiast pierwszą kontrolę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przeprowadza się, na wniosek telepracownika, przed rozpoczęciem przez niego wykonywania pracy.
[i]Podstawa prawna:
– art. 67[sup]14[/sup] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=738CB51C4B5F05FA649BD80DE3D152FE?id=76037]kodeksu pracy (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)[/link][/i]