Państwowa Inspekcja Pracy razem z Inspekcją Transportu Drogowego wypracowały wspólne stanowisko dotyczące interpretacji zmienionych niedawno przepisów ustawy o czasie pracy kierowców. Jak to zwykle bywa, nowe prawo budzi wiele pytań i wymaga wyjaśnień.
Zgodnie ze znowelizowaną ustawą, jeżeli kierowca wykonuje swoje obowiązki w porze nocnej, jego [b]czas pracy nie może przekraczać dziesięciu godzin w danej dobie. Interpretacja inspekcji stanowi, że takie ograniczenie odnosi się do ogólnego czasu pracy kierowcy, a nie wyłącznie do tego, który spędził za kierownicą.[/b] Prowadzenie pojazdu jest tylko jedną z dyspozycji zaliczanych do czasu pracy. Ponadto kierowcy powinni pamiętać, że do celów rozliczeń przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny liczone od godziny, w której kierowca rozpoczyna swoje zadania zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.
Nowe przepisy zmieniły zasady prowadzenia ewidencji czasu w wypadku kierowców. Zgodnie z nimi pracodawca prowadzi ją w formie zapisów na wykresówkach, wydruków z karty kierowcy i tachografu cyfrowego, plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego, a także innych dokumentów potwierdzających czas pracy.
Takie brzmienie przepisu sugeruje, że pracodawca ma obowiązek ewidencjonować czas wszystkimi wymienionymi w ustawie metodami. Inspekcja wyjaśnia, że nie ciąży na nim obowiązek prowadzenia ewidencji łącznie we wszystkich formach wymienionych w art. 25 ust. 1 pkt 1 – 5. Jeżeli przewozy w firmie są wykonywane pojazdami wyposażonymi w tachografy analogowe, to nie ma możliwości ewidencjonowania czasu pracy w formie wydruków z tachografu cyfrowego.
Zdaniem inspekcji [b]nie ma też potrzeby, aby pracodawca dublował ewidencję i te same dane wykazywał w różnych formach[/b]. Jednak ze względu na to, że pracodawca – zgodnie z art. 25 ust. 2 pkt 1 ustawy o czasie pracy – ma obowiązek udostępnić ewidencję zainteresowanemu na jego wniosek, ewidencja powinna mieć taką formę, by można było ją odczytać.
Inspekcje wyjaśniają, że obowiązek przechowywania przez trzy lata ewidencji czasu pracy nie narusza prawa wspólnotowego w zakresie kontroli przepisów dotyczących okresów prowadzenia i przerw w transporcie drogowym.