Jeśli właściciel małej firmy, biura czy sklepu uzna, że fizyczna obecność ochroniarza nie jest niezbędna, można zdecydować się na znacznie tańszą formę dozoru mienia, jaką jest monitoring. To stosunkowo tani sposób ochrony, szeroko stosowany już w mieszkaniach i domach jednorodzinnych. Z monitoringu korzystają także sklepy, biura i hurtownie, parkingi strzeżone oraz placówki oświatowe.
– Monitoring polega na połączeniu dozoru elektronicznego z działaniem załogi interwencyjnej. Jest tańszy od wynajęcia fizycznej ochrony o 60 – 70 proc. – informują w warszawskiej firmie ochroniarskiej Cool Plus.
Monitoring to połączony w sieć system czujek lub kamer reagujących na ruch bądź na zmianę temperatury w ochranianych pomieszczeniach. Znajduje się pod stałym dozorem dyżurnego, który czuwa w centrum monitorowania. W razie potrzeby, na przykład gdy zostanie odebrany sygnał, że doszło do naruszenia chronionej strefy, włamania, napadu czy pożaru, na miejsce zdarzenia wysyłana jest załoga interwencyjna. Jednocześnie powiadamiane są stosowne służby oraz osoby wskazane przez usługobiorcę.
[srodtytul]Kiedy potrzebna ochrona[/srodtytul]
– Monitoring elektroniczny to najtańsza i najskuteczniejsza forma nadzoru nad zabezpieczonym mieniem. Polecamy ją szczególnie mniejszym przedsiębiorcom – mówi Elżbieta Kalicińska z wrocławskiej firmy ochroniarskiej Reflex.
Do ochrony dużych obiektów, galerii handlowych i biur oprócz monitoringu niezbędni są ludzie. Systemy monitorujące i kontroli dostępu wspomagają pracę ochroniarzy, pozwalają zmniejszyć liczbę pracowników ochrony, ale nie zastąpią ich całkowicie.
Przy tego typu usługach stosowany jest zwykle outsourcing, czyli wynajmowana jest profesjonalna firma ochroniarska. Co decyduje o wyborze? Bogdan Żołnierzak, dyrektor generalny grupy NAP Invest (właściciel Galerii Rembielińskiej w Warszawie), mówi, że brane są pod uwagę: cena, profesjonalizm, doświadczenie w obsłudze podobnych obiektów, zaangażowanie.
Na rynku działa mnóstwo firm świadczących usługi ochroniarskie. Konkurencja jest duża, można wybierać.
– To, ile osób powinno chronić budynek, zależy od wielkości i specyfiki obiektu, godzin otwarcia, położenia oraz od tego, jaki stopień bezpieczeństwa właściciel chce uzyskać – mówi Bogdan Żołnierzak. – Zwykle umowy z firmami ochroniarskimi podpisujemy na czas określony z możliwością wcześniejszego rozwiązania lub przedłużenia.
[srodtytul]Niezbędna licencja[/srodtytul]
– Do prowadzenia usług ochroniarskich potrzebna jest licencja. Często firmy takie usiłują się też zajmować sprzątaniem, czego nie popieram – mówi Michał Skaliński, dyrektor działu zarządzania nieruchomościami w Cushman & Wakefield Polska.
Jego zdaniem ochrona to jeden z ważniejszych serwisów. Wyboru usługodawcy należy dokonywać starannie. Liczy się jakość usług, proponowana struktura ochrony obiektu, pozycja firmy na rynku, rekomendacje, formy zatrudnienia pracowników, cena za godzinę pracy. Warto też zwrócić uwagę na zakres posiadanego przez agencję ubezpieczenia OC oraz wysokość sumy ubezpieczenia. Polisa ta zapewnia odszkodowanie usługobiorcy w razie szkody wyrządzonej przez firmę ochroniarską.
– Liczba osób chroniących budynek zależy od planu ochrony, który przygotowuje agencja ochroniarska. Zarządca obiektu jedynie akceptuje ten plan lub nie – mówi Michał Skaliński. – Umowę podpisujemy na czas nieokreślony z miesięcznym lub trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia. Długość umowy nie ma wpływu na cenę usługi, ponieważ płaci się według stawek godzinowych.
[srodtytul]Poufne stawki[/srodtytul]
Większość firm ochroniarskich nie chce podać stawek za swoje usługi, zasłaniając się tajemnicą handlową oraz obawą, że ceny pozna konkurencja. Na stronach WWW agencji znajdują się co prawda linki pod hasłem „cennik”, ale można tam znaleźć najwyżej informację: „Nie posiadamy gotowego cennika. Koszty zlecenia każdorazowo są negocjowane z klientem i uzależnione od szczegółów zlecenia, m.in. miejsca działania, ilości zaangażowanych osób, skomplikowania problemu”.
– Cena zależy przede wszystkim od powierzchni i stawek godzinowych – mówi Bogdan Żołnierzak.
– W Warszawie za godzinę pracy ochroniarza trzeba zapłacić 11 – 13 zł, a za pracę w recepcji, gdzie potrzebna jest znajomość języka angielskiego, od 13 do 15 zł – podaje Michał Skaliński.
W innych miastach jest trochę taniej. Na przykład we Wrocławiu stawka za godzinę wynosi teraz około 9,5 zł, choć jeszcze rok temu trzeba było zapłacić 12 – 16 zł.
– Jeśli chodzi o monitoring, to najtańszy abonament z wykorzystaniem 10 – 12 czujek kosztuje 65 zł miesięcznie – twierdzi Elżbieta Kalicińska.
[ramka][b]Orientacyjne ceny[/b]
- godzina pracy ochroniarza w Warszawie od 11 do 13 zł
- godzina pracy ochroniarza we Wrocławiu ok. 10 zł
- godzina pracy w recepcji w Warszawie, wymagana znajomość języka angielskiego, od 13 do 15 zł
- monitoring, 10 – 12 czujek, abonament miesięczny 65 zł [/ramka]
[ramka][b]Najważniejsza jest reputacja [/b]
[b]Odpowiada Tomasz Waszkiewicz, dyrektor domu handlowego Renoma we Wrocławiu[/b]
[b]Rz: Czym kieruje się pan, wybierając firmę do ochrony?[/b]
Przede wszystkim reputacją i doświadczeniem danej agencji w świadczeniu usług w obiektach handlowych. Ważne są listy referencyjne, ale równie istotna jest własna obserwacja, jak pracownicy agencji zachowują się w konkretnym miejscu.
[b]Jaką umowę podpisuje się zazwyczaj z firmą ochroniarską? Czy jest taniej, jeśli umowa jest zawierana na dłuższy czas?[/b]
Nie ma standardu obowiązującego na całym rynku. Wszystko jest kwestią negocjacji i indywidualnych decyzji. Najczęściej umowy są roczne z miesięcznym terminem wypowiedzenia. Roczne umowy są z punktu widzenia zarządzających obiektami handlowymi najkorzystniejsze. Pozwalają renegocjować warunki, a poza tym bardziej dyscyplinują firmy ochroniarskie do dbania o właściwy poziom usług.
[b]Czy zdarza się, że agencja ochroniarska świadczy także inne usługi?[/b]
Jest kilka firm z tej branży oferujących także usługi sprzątania oraz serwisu technicznego. Inne koncentrują się wyłącznie na zapewnieniu bezpieczeństwa w obiektach. Taką agencję zatrudniamy w Renomie.
[b]Ile płaci pan firmie ochroniarskiej?[/b]
Ceny negocjuje się indywidualnie i są one objęte tajemnicą handlową.
[b]Jak liczy się cenę: od metra kwadratowego, wysokości budynku, innych parametrów?[/b]
Ustala się ją na podstawie różnych czynników. Decydująca jest nie tylko wielkość budynku, ale też zakres obowiązków i liczba osób zatrudnionych do ochrony obiektu. Na tej podstawie określa się miesięczną kwotę ryczałtu.
[b]Czy przy wyborze firmy najważniejsza jest cena usługi?[/b]
Oczywiście, cena jest brana pod uwagę, ale zdecydowanie najważniejszym kryterium jest reputacja firmy i jakość usług. Zależy nam na tym, by nasi klienci i pracownicy czuli się w Renomie bezpiecznie.
[/ramka]
[ramka][b]Jakie zapisy powinny znaleźć się w umowie [/b]
- Wykonawca usługi musi zapewnić, że wyposażenie konieczne do świadczenia usług (np. bezprzewodowe środki łączności) jest najwyższej jakości i w pełni sprawne.
- Wykonawca powinien przygotować plan ochrony nieruchomości i zagwarantować, że dysponuje odpowiednim wyposażeniem, umiejętnościami, personelem i organizacją pracy.
- Firma ochroniarska na własny koszt zatrudnia personel. Powinien on być doświadczony i odpowiednio wyszkolony. Musi wykonywać zadania efektywnie i terminowo, postępować zgodnie z regulaminem użytkowania budynku.
- Trzeba ustalić strukturę ochrony, czas trwania dyżuru przy ochronie obiektu, ubiór i wyposażenie ochroniarzy, rodzaj prowadzonej dokumentacji, uprawnienia pracowników ochrony, ich zadania.
- Wykonawca usługi na własny koszt musi wykupić ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej związanej z prowadzoną działalnością. Kopię polisy powinien przedstawić właścicielowi budynku.
- Należy uregulować zakres odpowiedzialności związanej z roszczeniami osób trzecich (dotyczy to ewentualnych szkód powstałych przy wykonywaniu usługi).
- Bardzo ważny jest zapis dotyczący poufności. Firma ochroniarska musi się zobowiązać do nieujawniania informacji na temat działalności prowadzonej przez zleceniodawcę.
[i]Źródło: Cushman & Wakefield Polska[/i][/ramka]