Zasady wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D4ED02A897E20581EFA7A5765332F698?id=185407]ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi[/link]. Zgodnie z treścią jej art. 18 ust. 2 zezwolenie takie wydaje się na podstawie pisemnego wniosku przedsiębiorcy. Pamiętać przy tym należy, że sprzedaż różnych rodzajów alkoholu wymaga posiadania odrębnych zezwoleń. I tak [b]osobne zezwolenia wydawane są na sprzedaż napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa, a osobne na sprzedaż trunków zawierających od 4,5 do 18 proc. alkoholu.[/b] Odrębnego zezwolenia wymaga również obrót napojami zawierającymi powyżej 18 proc. alkoholu.

Osobne zezwolenia są również wymagane ze względu na rodzaj prowadzonej działalności. Dlatego też we wniosku należy określić, czy będziemy prowadzić działalność polegającą na sprzedaży alkoholu przeznaczonego do spożycia poza miejscem sprzedaży (sklep detaliczny) czy do spożycia na miejscu (lokal gastronomiczny). Po zezwolenie należy się również udać, jeżeli nasza działalność polega na organizacji przyjęć, na których podawany jest alkohol. Można też wystąpić o zezwolenie jednorazowe, które jest ważne najwyżej dwa dni.

[srodtytul]Co dołączyć do wniosku[/srodtytul]

Treść wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych określa art. 18 ust. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z jego treścią należy w nim podać oznaczenie rodzaju zezwolenia, oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, a w przypadku ustanowienia pełnomocników również ich imiona i nazwiska oraz adresy zamieszkania. Ponadto we wniosku trzeba podać:

- numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,

- przedmiot działalności gospodarczej,

- adres punktu sprzedaży,

- adres punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego).

Natomiast zgodnie z ust. 6 omawianego artykułu [b]do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,[/b] a także pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym. W razie niedokonania wyboru zarządu nieruchomości wspólnej uprawnienia właściciela do wyrażenia pisemnej zgody na wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w budynku mieszkalnym wielorodzinnym przysługują współwłaścicielom nieruchomości wspólnej [b](wyrok NSA z 15 listopada 2006 r., II GSK 218/06).[/b]

[srodtytul]Trzeba wnieść opłatę[/srodtytul]

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi określa również inne warunki, od których uzależniono możliwość prowadzenia sprzedaży alkoholu. Poza zezwoleniem należy również wnieść na rzecz gminy opłaty w wysokości 525 zł w przypadku handlu piwem i alkoholami nie mocniejszymi niż 18 proc. oraz 2100 zł w przypadku sprzedaży alkoholi mocniejszych. Przedstawione stawki dotyczą przedsiębiorców, którzy działalność taką rozpoczynają. Ci, którzy już ją prowadzą, wnoszą co roku opłatę, której wysokość określa się jako procent wartości sprzedanego alkoholu. Oświadczenie w tej sprawie trzeba złożyć w urzędzie gminy do 31 stycznia. Ponadto przedsiębiorca powinien mieć tytuł prawny do lokalu, w którym prowadzi sprzedaż, a zaopatrywać się może wyłącznie u posiadacza zezwolenia na handel hurtowy.

Wszelkie zmiany stanu faktycznego i prawnego w stosunku do określonego w zezwoleniu należy zgłaszać wójtowi w terminie 14 dni od ich zaistnienia.

[srodtytul]Trzy lata w poczekalni[/srodtytul]

Warunkiem sine qua non wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych jest uzyskanie pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. Oznacza to, jak podkreślił [b]Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 sierpnia 2007 r., że wójt, wydając decyzję, jest tą opinią związany (III GSK 120/07).[/b] Przedsiębiorca, który taką negatywną opinię otrzymał, może natomiast zaskarżyć ją w trybie odrębnego postępowania administracyjnego i sądowego. Dlatego też powinna ona zostać wydana w formie postanowienia w trybie art. 106 kodeksu postępowania administracyjnego. Pamiętać również należy, że fakt sprzedaży napojów alkoholowych bez wymaganego zezwolenia nie może stanowić samoistnej przesłanki do odmowy wydania zezwolenia (takie stanowisko zajął [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 9 sierpnia 2006 r., VI SA/Wa 1157/06)[/b]. Natomiast zgodnie z [b]wyrokiem z 11 lipca 2006 r. WSA w Lublinie[/b] jedynym, aczkolwiek dotkliwym, ograniczeniem dla przedsiębiorcy, któremu cofnięto zezwolenie, jest to, że nie może on wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia wcześniej niż po upływie trzech lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu[b] (II SA/Lu 230/06).[/b]

[ramka][b]Uwaga [/b]

Zezwolenia na obrót hurtowy trunkami o zawartości powyżej 18 proc. alkoholu nie uzyskamy w gminie. Wydaje je bowiem jedynie minister właściwy do spraw gospodarki. Natomiast po zezwolenie na obrót hurtowy napojami, które zawierają do 18 proc. alkoholu, należy się udać do właściwego marszałka województwa.[/ramka]