[b] Prowadzę firmę transportową. Szofer, którego zamierzam zatrudnić, ma ważne badania psychologiczne do końca kwietnia 2030 r. Potwierdza to świadectwo kwalifikacji. Według kierowcy wizyta u psychologa jest zbędna. Czy ma rację?[/b]
Wszystko wskazuje na to, że kierowca posługuje się tzw. zielonym świadectwem kwalifikacji, jakie było wydawane do końca 2003 r. Przewidywały one często, że badania psychologiczne szofera są ważne nawet do 2030 r.
[srodtytul]Kiedyś bezterminowo[/srodtytul]
Przed 2003 r. (kiedy wydawano stare świadectwa kwalifikacji) kierowcy poddawali się badaniom lekarskim co pięć lat, a gdy ukończyli 55 lat, co rok. Z badaniami psychologicznymi było inaczej. Dla kierowcy, który zrobił je raz, zachowywały ważność do czasu, aż ukończy 55 lat. Gdy osiągnął ten wiek, następne badanie psychologiczne robił w ciągu roku.
Dlatego – oznaczając ważność badań psychologicznych – wpisywano do świadectw kwalifikacji miesiąc i rok, kiedy szofer ma skończyć 55 lat. Teraz wielu z kierowców, nie bacząc na zmianę przepisów, forsuje argument, że ich zatrudnienia nie musi poprzedzać wizyta u psychologa. Ich pogląd podzielają również niektórzy przewoźnicy. To błąd. Określone w świadectwie kwalifikacji badania psychologiczne straciły swoją ważność, bo po pierwsze w obecnym stanie prawnym przeprowadzamy je częściej, a po drugie dawno upłynął termin badań lekarskich.
[srodtytul]Teraz co kilka lat[/srodtytul]
Teraz zawodowy kierowca, który nie ukończył 60 lat, musi się badać co pięć lat, a starszy co 30 miesięcy. Ponadto pierwsze badanie ma obowiązek wykonać przed dniem wydania dokumentu potwierdzającego uprawnienia do wykonywania zawodu kierowcy (świadectwo kwalifikacji zawodowej).
Każde następne (do 60 lat) – w terminie właściwym do ukończenia szkolenia okresowego na przewóz rzeczy, ale nie później niż do dnia wydania następnego świadectwa kwalifikacji zawodowej. Wynika tak z art. 39j [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=232414]ustawy o transporcie drogowym (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 125, poz. 874 ze zm.)[/link].
Szczegółowe informacje na temat tych badań znajdziemy w [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=171958]rozporządzeniu ministra zdrowia z 7 stycznia 2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (DzU nr 2, poz. 15)[/link]. Psycholodzy badają szoferów w zależności od ich wieku odpowiednio co pięć lat albo co 30 miesięcy.
Takie same są również zasady przeprowadzania pierwszego badania psychologicznego, przez które przechodzi kierowca (art. 39k [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=232414]ustawy o transporcie drogowym[/link]). Sposób przeprowadzania badań psychologicznych kierowców określa [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=177536]rozporządzenie ministra zdrowia z 1 kwietnia 2005 r. w sprawie badań psychologicznych kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz wykonujących pracę na stanowisku kierowcy (DzU nr 69, poz. 622 ze zm.)[/link].
[ramka] [b]Nie tylko badania[/b]
Brak przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych to nie wszystkie warunki, które trzeba spełnić, by wykonywać zawód kierowcy. Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy może go zatrudnić, gdy ten dodatkowo:
- ukończył 21 lat; wymóg ten nie dotyczy kierowcy wykonującego przewóz drogowy rzeczy pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 7,5 tony;
- ma uprawnienia do kierowania pojazdem;
- uzyskał kwalifikację wstępną i szkolenie okresowe.[/ramka]