Obsługa rachunków przez Internet dostępna jest już w zasadzie w każdym banku. Oferta różni się jednak zakresem usług oraz pobieranymi opłatami.

Konto internetowe umożliwia między innymi dostęp do informacji o rachunkach bieżących, kredytowych, depozytowych; definiowanie i pobieranie wyciągów i raportów z historii transakcji. Za pomocą Internetu można śledzić operacje na rachunkach, wykonywać przelewy krajowe i zagraniczne, zlecenia stałe, przelewy do ZUS i urzędu podatkowego.

Konto takie daje również możliwość zarządzania zleceniami poprzez zapisywanie ich wersji roboczych i późniejsze edytowanie, autoryzowanie i wysyłanie, kopiowanie zleceń oraz przechowywanie szablonów. Konto online pozwala otwierać, zrywać, edytować lokaty oraz ustawiać opcje kapitalizacji odsetek. Poprzez Internet można także obsługiwać karty płatnicze – w tym przeglądać dane o transakcjach w trybie online, aktywować karty etc. Konto umożliwia także dostęp do informacji ogólnych, np. kursów walut, czy korespondencję z bankiem.

Niektóre z banków, jak np. Bank Millennium, oferują także tworzenie raportów dostosowanych do indywidualnych potrzeb firmy, służących do importu bezpośrednio do systemów finansowo-księgowych i zawierających m.in. informację o płatnościach masowych, poleceniach zapłaty.

W Citi Handlowym za pomocą konta internetowego istnieje możliwość: autoryzacji nowych odbiorców poprzez jednorazowy SMS, zdefiniowania własnego loginu oraz własnego hasła dostępowego, zmiany PIN do karty debetowej czy bezpłatnej aplikacji dostępnej na stronie internetowej do przygotowywania pakietów przelewów w trybie offline.

Opłata za korzystanie z konta internetowego przeważnie wliczona jest w miesięczną opłatę za pakiet usług.

[srodtytul]Wysokość opłaty[/srodtytul]

W [b]Citi Handlowym[/b] opłaty zależą od średniego miesięcznego salda i wynosi od 0 do 20 zł miesięcznie. W [b]Banku Millennium[/b] miesięczna opłata za korzystanie z konta oferowanego dla średnich przedsiębiorstw wynosi 50 zł, samo uruchomienie usługi wraz z wydaniem 15 certyfikatów i dwóch haseł logowania jest bezpłatne, natomiast opłata za dodatkowe certyfikaty wynosi 15 zł, a wydanie nowych haseł w przypadku zgubienia lub zablokowania wszystkich haseł to koszt 20 zł. Dodatkowo w niektórych bankach zapłacimy za wydanie tokena, np. w [b]BOŚ[/b] opłata ta wynosi 50 zł. W [b]DnB Nord Banku[/b] opłata na korzystanie zależy od pakietu i wynosi 10 – 20 zł miesięcznie plus jednorazowa zapłata za token 70 zł. W [b]Alior Banku[/b], jeśli za metodę autoryzacji wybierzemy pakiet sprzętowego podpisu elektronicznego na dostarczanym przez bank nośniku, zapłacimy dodatkowo od 6 do 10 zł miesięcznie.

Przeważnie przedsiębiorca może sam zdefiniować sobie limit dziennych operacji. Ogranicza on wszystkie transakcje, jakie można zlecić jednego dnia na rachunku oraz przypisanych do niego lokatach i rachunkach walutowych za pośrednictwem wszystkich kanałów dostępu, tj. serwisu internetowego, telefonicznego czy terminali samoobsługowych. Niektóre banki wyznaczają także maksymalną wysokość limitu dziennego, na przykład w [b]BZ WBK[/b] jest to 125 tys. zł, ale w [b]Multibanku[/b] – 1 mln zł.

W ramach usług dla firm wiele banków oferuje pocztę wewnętrzną umożliwiającą komunikację z bankiem. Jest to wbudowany moduł komunikacyjny, który umożliwia kontakt z bankiem, a niekiedy także z innymi użytkownikami systemu.

[srodtytul]Do banku przez słuchawkę[/srodtytul]

Usługa telefoniczna umożliwia między innymi dostęp do informacji o produktach i usługach banku, o saldzie na rachunku, historii transakcji na rachunkach, transakcjach dokonanych kartami płatniczymi. Daje również możliwość realizacji wybranych operacji bankowych, np.: zamówienia dużych wypłat gotówkowych w placówce banku, zamówienia czeków; zdefiniowania, odwołania lub zmiany płatności za rachunki lub zlecenia stałego; założenia lub zerwania standardowej lokaty terminowej. W niektórych bankach istnieje możliwość otwarcia dodatkowego konta czy dodatkowej usługi. Za pomocą telefonu można zastrzec dokumenty tożsamości, zmienić adres korespondencyjny czy limit transakcji dla kart debetowych. Zlecenia te mogą być wysłane faksem lub zlecone w trakcie rozmowy telefonicznej z konsultantem.

Dostępne są z telefonów stacjonarnych, komórkowych z kraju i z zagranicy. Można skorzystać z serwisu automatycznego dostępnego przez siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, oraz z połączenia z konsultantem, przeważnie w dni robocze w godzinach od 8 do 19. Chociaż w wielu bankach połączenie jest możliwe przez całą dobę.

Banki przeważnie nie pobierają opłaty za uruchomienie i korzystanie z usługi telefonicznej, jest ona skalkulowana w pakiecie z rachunkiem. Wysyłanie przelewów czy zleceń stałych za pomocą usługi telefonicznej jest tańsze niż w okienku bankowym.

Limity operacji są ustalane indywidualnie. Na przykład w Banku Millennium maksymalny limit dziennych transakcji przez telefon wynosi 100 tys. zł.

[srodtytul]Konto w komórce[/srodtytul]

Ważnym narzędziem wykorzystywanym do kontaktu z bankiem stały się esemesy. Podobnie jak za usługę telefoniczną banki nie pobierają opłaty za jej udostępnienie i wykorzystanie. Za pomocą SMS można otrzymywać z banku informacje o operacjach na rachunku. Serwis umożliwia także bieżący dostęp do aktualnego salda na rachunku, dokonywanie przelewów oraz śledzenie historii transakcji na rachunku. Tą drogą można uzyskać informację o ofercie banku. W [b]Invest-Banku[/b] 0,5 zł kosztuje odpowiedź na indywidualnie zadane pytanie.

Do konta można się także zalogować za pomocą systemu WAP, poprzez który można skorzystać z poniższych operacji: dokonać przelewów i zleceń stałych, przejrzeć bieżącą sytuację na rachunku, założyć lokatę, otrzymać informację o produktach bankowych. Opłaty podobnie jak w przypadku usługi SMS są wliczone w cenę pakietu, chociaż w niektórych bankach trzeba taką opcję wykupić dodatkowo.

[srodtytul]Na małym ekranie[/srodtytul]

Sprawdzenie stanu konta oraz historii rachunku (przeważnie do dziesięciu operacji) coraz częściej możliwe jest w bankomatach. W niektórych istnieje możliwość wpłaty gotówki z księgowaniem na koncie. W bankomacie można także zmienić kod PIN czy doładować kartę telefoniczną. W bankomatach [b]BZ WBK[/b] można np. spłacić zadłużenie na karcie kredytowej.

W [b]PKO BP[/b] w ramach usług iPKO można również skorzystać z terminali samoobsługowych ulokowanych w oddziałach banku na terenie całego kraju. Obsługa terminalu, jest wygodna i intuicyjna. Korzystając z terminalu można sprawdzić informacje na temat rachunków lub transakcji, jak również zlecić wykonanie przelewu, zmodyfikować zlecenie stałe lub doładować telefon komórkowy.

[ramka][b]Ile za korzystanie[/b]

- Alior Bank – opłata za konto zależy od rodzaju rachunku i waha się od 0 do 110 zł mies.

- Bank BGŻ – prowadzenie rachunku 9 zł mies.

- Bak BPH – opłata za korzystanie z kanałów jest wliczona w cenę pakietów, poza pakietami korzystanie z konta internetowego kosztuje 30 zł mies. plus 50 zł za instalację, bankowość telefoniczna, serwis automatyczny 5 zł mies., serwis automatyczny plus konsultant 10 zł mies., usługa SMS i WAP – po 5 zł mies.

- Bank DnB Nord – opłata za korzystanie z konta internetowego zależy od pakietu i wynosi od 10 do 20 zł mies. oraz 70 zł za token.

- Bank Millennium – opłata miesięczna za prowadzenie wynosi 50 zł plus 15 zł za każdy dodatkowy certyfikat.

- Bank Pekao – miesięczny abonament za korzystanie z konta internetowego wynosi 20 zł, ale jest to opłata pobierana od firm które nie korzystają z pakietów Mój Biznes.

- BOŚ – korzystanie z pakietu od 7 do 28 zł mies., wydanie tokena 50 zł.

- BZ WBK – opłaty za token 70 zł.

- Citi Handlowy – opłata za prowadzenie konta od 0 do 20 zł mies. w zależności od salda na rachunku.

- Deutsche Bank PBC – prowadzenie rachunku 35 zł mies.

- Dominet Bank – opłata za konto internetowe zależy od pakietu i wynosi od 0 do 20 zł mies., abonament miesięczny za korzystanie z usługi telefonicznej wynosi 5 zł, a zmiana hasła w tym systemie – 3 zł.

- Fortis Bank – wydanie nośnika klucza prywatnego (token lub karta kryptograficzna) 30 zł.

- GBW – opłata za rachunek 9 zł mies., za usługę SMS od 2 do 10 zł mies.

- Invest Bank – 10 zł za otwarcie konta internetowego, 25 zł mies. za prowadzenie. Usługa na telefon oraz SMS poza pakietem – 5 zł za korzystanie oraz 5 zł mies. za prowadzenie.

- Kredyt Bank – miesięczny koszt korzystania z konta firmowego z Internetem to 12 – 35 zł w zależności od pakietu, wydanie tokena – 30 zł.

- MR Bank – opłata za prowadzenie 9 zł miesięcznie.

- Nordea Bank – opłata za prowadzenie to 9 – 30 zł mies. w zależności od pakietu. Bank nie pobiera opłaty za token, natomiast 5 zł kosztuje jego zastrzeżenie.

- PKO BP – 60 zł to opłata za wydanie do pakietów pięciu kompletów narzędzi autoryzacyjnych, czyli karty kodów jednorazowych w formie karty chip plus czytnika.

- Volkswagen Bank – 36 zł opłata za token w przypadku skorzystania z usługi internetowej dla Plus Konta Biznes, opłaty za realizację przelewu telefonicznego za pomocą konsultanta wynosi od 1 do 5 zł. [/ramka]