Serwisy społecznościowe to rodzaj interaktywnych stron WWW, które są współtworzone przez osoby podzielające wspólne zainteresowania. Ta ostatnia cecha czyni je interesującym narzędziem marketingowym, ponieważ umożliwia dotarcie do precyzyjnie określonej grupy. Ale zastosowań serwisów społecznościowych w biznesie jest dużo więcej.

Główną zaletą takich serwisów jest ich ogromna i wciąż rosnąca popularność. Międzynarodowe portale takie jak MySpace czy Facebook mają ponad 300 milionów zarejestrowanych użytkowników. W Polsce tego typu witryny odwiedza 12 milionów osób. Liderem jest Nasza-Klasa.pl, z której aktywnie korzysta 73 proc. użytkowników Internetu w Polsce. Kolejne miejsca zajmują Fotka.pl, Sympatia.pl i Grono.net.

[srodtytul]Wpływ na decyzje[/srodtytul]

Z raportu „The 2008 Tribalization of Business” wynika, że wirtualne społeczności umożliwiają efektywne prowadzenie działań promocyjnych ukierunkowanych na budowę i zwiększanie świadomości marki wśród konsumentów. Według ankiety przeprowadzonej przez Jupiter Research jedna trzecia internautów przyznaje, że serwisy społecznościowe wpływają na ich decyzje zakupowe. Przyczyną jest m.in. zaufanie, którym darzą się członkowie społeczności internetowej.

Jednak sprawne przeprowadzenie kampanii reklamowej w portalu społecznościowym może być trudne. Podszywanie się pod użytkownika, aby promować produkt czy usługę, podobnie jak natrętne działania marketingowe, zostaną szybko wykryte i ocenione negatywnie. Może to w efekcie przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.

Firmy mogą natomiast monitorować dyskusje o swoich produktach prowadzone na forach serwisów społecznościowych, aby poznać opinie klientów i wprowadzić ewentualne ulepszenia. Jak wynika z badań zrobionych we wrześniu 2008 r. przez Opinion Research Corporation na zlecenie Cone, 85 proc. użytkowników serwisów społecznościowych uważa, że przedsiębiorstwa powinny współpracować ze swoimi klientami, wykorzystując do tego społeczności internetowe.

[srodtytul]Kontrahent z portalu[/srodtytul]

Coraz więcej firm, także w Polsce, używa serwisów społecznościowych do nawiązania kontaktów z kontrahentami. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Gemius na zlecenie serwisu Profeo.pl, połowa użytkowników biznesowych nawiązała dzięki takim serwisom nowe znajomości, a na wspólne przedsięwzięcie z osobą poznaną w serwisie zdecydował się co piąty zarejestrowany. Co trzeci ankietowany spotkał się z osobą, z którą skontaktował się w biznesowym portalu społecznościowym, a 21 proc. badanych zrealizowało wspólne przedsięwzięcie z takim znajomym.

[srodtytul]Sprawdzone modele[/srodtytul]

Przedsiębiorcy wykorzystują do takich celów zarówno ogólne portale, takie jak Nasza-Klasa.pl, jak i ukierunkowane specjalnie na użytkownika korporacyjnego. Dobrym przykładem społeczności skupionej na biznesie, rozwoju kariery i życia zawodowego jest LinkedIn.com (polskie odpowiedniki to Golden Line i Profeo.pl). Zyskał on ogromną popularność. Ma ponad 20 milionów zarejestrowanych użytkowników reprezentujących 150 branż przemysłowych.

Sprawdzony już w Naszej-Klasie model polegający na odświeżaniu znajomości, tym razem z pracy, postanowiono wykorzystać w portalu Biznes-Klasa.pl. Ma on pomagać w kontaktach biznesowych. Jego twórcą jest białostocka firma BV. Na portalu dostępna jest specjalna wyszukiwarka osób i firm. Każdy może w ramach swojego profilu stworzyć własną ścieżkę zawodową oraz opisać aktualną działalność. Użytkownicy portalu zobowiązani są do wzajemnej pomocy w kontaktach biznesowych. Uroczysta inauguracja portalu odbyła się w listopadzie 2008 r. Czas pokaże, czy Biznes-Klasa.pl będzie poważną konkurencją np. dla Goldenline.pl (blisko 500 tys. użytkowników) czy Profeo.pl.

Serwisów społecznościowych dla profesjonalistów jest dużo. Praktycznie w każdej dziedzinie wiedzy czy branży można znaleźć coś dla siebie. Polacy są twórcami pierwszego globalnego serwisu dla naukowców Index Copernicus. Można się do niego dostać jedynie po szczegółowej weryfikacji. Ma ponad 300 tysięcy użytkowników. Działa od listopada 2006 r. Umożliwia międzynarodową współpracę naukowców przy projektach badawczych. Index Copernicus jako jedyny na świecie analizuje potencjał naukowca lub grupy naukowej na podstawie 15 elementów aktywności zawodowej.

Także lekarze i pracownicy medyczni zaczynają akceptować serwisy społeczności internetowych jako sposób przekazywania informacji. Przykładem społeczności stworzonej przez lekarzy amerykańskich jest strona internetowa Sermo. W Polsce zaś wystartował serwis Konsylium24.pl. Jego użytkownikami mogą być wyłącznie dyplomowani lekarze. Już teraz firmy farmaceutyczne przeznaczają na pozyskiwanie klientów wśród użytkowników takich serwisów jedną trzecią środków przewidzianych na marketing.

[srodtytul]Łap pracownika [/srodtytul]

Społeczności internetowe są też wykorzystywane do wspomagania procesu rekrutacji pracowników. Z badań serwisu CareerBuilder.com wynika, że zamieszczane tam informacje mogą być pomocne przy weryfikacji podań o pracę lub poszukiwaniu kandydatów. Serwis eFluxMedia.com ogłosił, powołując się na CareerBuilder.com, że 22 proc. menedżerów zajmujących się rekrutacją w firmach sięga do serwisów społecznościowych po informacje na temat osób ubiegających się o pracę. Blisko 34 proc. menedżerów, którzy przeglądali profile kandydatów na takich stronach, przyznało, że biorąc pod uwagę znalezione tam treści, nie zaoferowali pracy danej osobie.

[srodtytul]Uwaga na zagrożenia[/srodtytul]

Jeszcze dalej poszedł Goldenline, polski biznesowy serwis społecznościowy, wprowadzając nietypowe usługi rekrutacyjne pod nazwą Golden Finger. Każdy użytkownik serwisu będzie mógł zamienić się w head-huntera. Za wskazanie osoby, która potem zostanie zatrudniona przez danego pracodawcę, otrzyma od niego nagrodę.

Warto jednak pamiętać, że serwisy społecznościowe mogą być także dla firm zagrożeniem. Istnieje ryzyko, że pracownicy zamieszczą w nich istotne dla przedsiębiorstwa informacje. Biznesowe serwisy, takie jak GoldenLine czy LinkedIn, umożliwiają zebranie wartościowych danych i ułatwiają sieciowym oszustom przygotowanie wiarygodnej przynęty.

Innym niebezpieczeństwem, dobrze znanym także poza siecią, jest plotka i pomówienie. Jeśli pojawi się w serwisie, tak samo trudno z nią walczyć jak w realnym świecie.

[ramka][b]Komentuje Bartłomiej Niewiński,założyciel portalu Biznes--Klasa.pl, prezes BV Kontakty Międzynarodowe[/b]Serwisy społecznościowe są bardzo dobrą formą promocji. Jednak polskie firmy wciąż wykorzystują je w niewielkim stopniu, ciągle nie dostrzegając wielu korzyści. A przecież obecność w takich portalach to metoda na tanią reklamę i budowę wizerunku firmy.

W ten sposób można też wypromować swoje produkty i usługi.

Nie można też zapominać, że portale społecznościowe, zwłaszcza biznesowe, to świetna baza informacji na temat konkretnych branż. Można się z nich wiele dowiedzieć o konkurencji. Można znacznie ułatwić i poszerzyć kontakty biznesowe. Warto mieć jak najwięcej takich kontaktów, bo przynoszą one wymierne korzyści, przekładając się na obroty i zyski firmy. Im więcej znajomości, tym więcej korzyści.

Na portalach społecznościowych można poznać wiele osób prowadzących biznes w interesujących nas branżach. Wielu z tych ludzi to znajomi naszych znajomych. Dzięki temu można prowadzić z nimi interesy na bardziej swobodnej, koleżeńskiej stopie.Na pewno warto też zbudować własny serwis społecznościowy ściśle związany z branżą lub produktami firmy. Korzyści z działania na takim portalu są bardzo duże. Jednak jest to sprawa bardzo trudna, bo to ogromne przedsięwzięcie. Wymaga wiele czasu, pracy i nakładów, a nie ma gwarancji, że wysiłki te zakończą się powodzeniem. Trzeba też pamiętać, że założenie portalu to nie wszystko. Ktoś musi się nim stale opiekować i uatrakcyjniać ofertę.Prowadzenie takiego portalu wiąże się z wieloma problemami. Dlatego nie zawsze gra jest warta świeczki. Biorąc pod uwagę koszty założenia, stałej obsługi i w sumie niepewne korzyści, często lepszym rozwiązaniem jest promocja i udzielanie się na istniejących już portalach społecznościowych, mających dużą bazę danych i kontaktów.[/ramka]

[ramka] [b]Pożytki z obecności w portalach[/b]

Cele, w jakich firmy mogą pojawiać się w serwisach społecznościowych:

- promowanie firmy, budowanie jej wizerunku,

- umieszczenie reklamy produktu czy linka do własnej strony firmowej, bloga itp.,

- poznanie potencjalnego klienta, jego zainteresowań, sposobu spędzania czasu, oczekiwań,

- wymiana informacji, pomysłów i rozwiązań, które mogą być wdrożone w firmie,

- szukanie potencjalnych pracowników.

[i]Źródło: Karol Zieliński, „Firma w serwisie społecznościowym – warto czy nie warto?”, Progresywnie.com[/i] [/ramka]