Receptą ma być przygotowanie i wprowadzenie standardu traktowania pracowników tymczasowych. Na razie standard mają stosować członkowie Związku Agencji Pracy Tymczasowej, ale jest on dostępny dla wszystkich firm działających w tej branży, a jest ich już ponad 2 tysiące.

[srodtytul]Pod lupą PIP[/srodtytul]

Działalność agencji pracy tymczasowej jest przedmiotem zainteresowania Państwowej Inspekcji Pracy. Wyniki kontroli pokazują, że nie są one miejscem, w którym dochodziłoby do wyzysku pracowników i szczególnie licznych nadużyć w stosunku do zatrudnionych. Najczęściej ujawniane nieprawidłowości dotyczą kwestii administracyjno-biurowych. Pracodawcy nieterminowo wydają świadectwa pracy, w niewłaściwy sposób prowadzą dokumentację pracowników.

Najpoważniejsze zarzuty dotyczą nadużyć polegających na podpisywaniu umów cywilnoprawnych wówczas, gdy powinny być podpisane umowy o pracę, a także na nieprawidłowym wyliczaniu i opłacaniu wynagrodzenia za urlopy wypoczynkowe i ekwiwalentu. Niemal nie zdarzało się zaleganie z wypłatami wynagrodzeń.

U pracodawców użytkowników najczęściej ujawniane nieprawidłowości dotyczyły ewidencjowania godzin nadliczbowych i udzielania pracownikom należnej liczby dni wolnych wynikających z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy. Mimo to panuje dość powszechne przekonanie – szczególnie wśród związków zawodowych – że praca tymczasowa jest gorszym od klasycznego stosunku pracy rodzajem aktywności zawodowej.

[srodtytul]Recepta na naruszenia prawa[/srodtytul]

Z podsumowania kontroli PIP wynika, że wiele spośród ujawnionych nieprawidłowości jest efektem niejasności i niejednoznaczności uregulowań. Oczywiście nie tylko złe prawo jest przyczyną naruszania praw pracowniczych, często kryje się za tym niedostateczna znajomość uregulowań dotyczących pracy agencji zatrudnienia. Niejednokrotnie łamanie praw pracowników jest skutkiem złej woli osób działających w imieniu agencji, polegającej na świadomym i celowym nieprzestrzeganiu przepisów. By zmienić ten stan, ZAPT opracował standardy, których wprowadzenie zmniejszy liczbę naruszeń prawa i poprawi wizerunek branży.

– Są to wyznaczniki uczciwego działania, zgodnego z często niejednoznacznym prawem, przede wszystkim uwzględniające interesy i prawa pracowników. [b]Zebraliśmy interpretacje różnych urzędów, m.in. PIP, i rekomendujemy ich stosowanie. Standard określa postępowanie od doboru i selekcji pracowników poprzez rozliczanie czasu pracy, udzielanie urlopów, szkolenia aż po rozstanie z firmą[/b] – mówi Agnieszka Bulik, prezes ZAPT.

Wszyscy członkowie związku będą musieli przejść specjalny audyt i uzyskać certyfikat zaświadczający o spełnieniu wymogów standardu. Pierwszy cykl audytów rozpocznie się jeszcze przed końcem tego roku. Także firmy niezrzeszone w ZAPT będą mogły stosować te reguły i poddawać się ocenie.

– To dobry pomysł także z perspektywy firm użytkowników pracowników tymczasowych. Certyfikat może być decydującym elementem wpływającym na wybór agencji. To, że ma się do czynienia z agencją, która przestrzega jakiegoś wewnętrznego kanonu w stosunku do swoich ludzi, ogranicza ryzyko skorzystania z usług nieuczciwego pośrednika – mówi Grażyna Spytek-Bandurska, ekspert PKPP Lewiatan.