Co zatem zrobić, aby nie popełnić błędu? Kodeks cywilny mówi, że firma przedsiębiorcy powinna odróżniać się dostatecznie od firm innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku. Nie może też wprowadzać otoczenia w błąd i zawierać np. nieprawdziwych informacji. Nie może też być taka sama jak firma już istniejącego przedsiębiorcy, bo wtedy mamy do czynienia z czynem nieuczciwej konkurencji. A to może mieć poważne skutki, zwłaszcza finansowe.
[srodtytul]Zanim wybierzesz, pomyśl[/srodtytul]
Wybór nazwy firmy jest niezwykle istotny. Po pierwsze, nazwą tą będziemy musieli się posługiwać wszędzie, w urzędach, w sądach, w kontaktach z kontrahentami, na dokumentach handlowych czy produkowanych przez siebie towarach. Po drugie, będziemy ją też podawali w celach reklamowych. Nie może zatem kojarzyć się źle ani nam, ani innym osobom, a zwłaszcza naszym klientom.
Jej nazwę powinniśmy ustalić stosunkowo wcześnie, niemal wtedy, gdy mamy pomysł, jaki biznes chcemy prowadzić. Dlaczego? Bo firmę ujawniamy już w momencie rejestracji w ewidencji działalności gospodarczej w gminie czy wpisie w Krajowym Rejestrze Przedsiębiorców.
[srodtytul]Może być z nazwiskiem[/srodtytul]
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą obowiązane są do wykorzystywania w firmie nazwiska. Oczywiście poza imieniem i nazwiskiem, które są obowiązkowe, do nazwy można włączyć różne inne określenia, np. określenie rodzaju działalności, miejsca jej wykonywania czy jakiegoś specjalnego oznaczenia, np. Doktor Projekt Jan Kowalski.
W swojej firmie nazwisko umieszczają też osobowe spółki prawa handlowego.
[srodtytul]Czego na pewno nie wolno[/srodtytul]
Ale uwaga. Nie każde słowo możemy wybrać, by oznaczyć prowadzoną przez nas działalność. Czego zatem nie wolno? Przede wszystkim zakazane są słowa wulgarne i obraźliwe. Wprawdzie nie ma przepisu, który by tego zabraniał, jeśli jednak użyjemy takiego słowa, może się okazać, że spotkamy się z odmową rejestracji naszej firmy.
Jednocześnie, co może nawet być bardziej istotne – zwłaszcza z punktu widzenia naszych klientów – źle kojarzące się słowa nie przysporzą nam popularności. Może się okazać, że zamiast przyciągnąć klientów, odstraszą ich.
Pamiętajmy też, by nie używać w nazwie np. określenia „biuro informacji gospodarczej” (chyba że rzeczywiście nim jesteśmy).
W przeciwnym bowiem razie możemy zapłacić grzywnę (nawet 5 mln zł) albo trafić za kratki (nawet na trzy lata). Takie kary przewiduje art. 4 ust. 7 w zw. z art. 35 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=168922]ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych (DzU z 2003 r. nr 50, poz. 424)[/link].
[srodtytul]W prawnych ważna forma[/srodtytul]
Nieco inne zasady oznaczania firmy obowiązują w przypadku osób prawnych, np. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością czy spółek akcyjnych. W tym wypadku firmą jest nazwa osoby prawnej.
Firma zawiera określenie formy prawnej. Może być ono podane w skrócie (np. spółka z o.o. albo SA). Firma może też wskazywać, tak jak przy osobach fizycznych, przedmiot działalności, siedzibę oraz inne – dowolnie wybrane – określenia.
Firma osoby prawnej może też zawierać nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej, jeśli służy to ukazaniu związków tej osoby z powstaniem lub działalnością przedsiębiorcy. Pamiętajmy jednak, że umieszczenie w firmie nazwiska albo pseudonimu osoby fizycznej wymaga pisemnej zgody tej osoby, a w razie jej śmierci – zgody jej małżonka i dzieci.
[ramka][b]Dobre oznaczenie popłaca[/b]
[b]Źle dobrana nazwa może prowadzić naszych klientów do błędnych wniosków z uwagi na sugerowanie działalności, którą firma się nie zajmuje, albo zawężenie zakresu usług.[/b] Dobra zaś zachęci do korzystania z naszych usług. Przed wyborem nazwy warto poznać potrzeby naszych potencjalnych klientów. W różnych branżach istnieją bowiem specyficzne wartości, istotne z punktu widzenia nabywcy produktu. [/ramka]
[ramka][b]GPP - Zapamiętaj [/b]
W nazwie przedsiębiorcy mogą być używane obco brzmiące słowa, np. financial company. Nie jest to zabronione. Jeśli jednak zmienimy profil działalności, musimy zmienić nazwę. Bo nie może ona wprowadzać w błąd.[/ramka]