Stwierdził tak dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej dotyczącej transakcji zamiany oraz płaconych od niej podatków (nr IPPB2/436-175/08-2/MZ).
Z wnioskiem w tej sprawie zwróciła się firma deweloperska, która ma w planach podpisanie umowy zamiany nieruchomości z urzędem gminy. Będzie ona polegać na tym, że spółka otrzyma od gminy ziemię pod zabudowę w zamian za wybudowane już mieszkania.
Gmina zdecydowała się na zbycie gruntu w drodze zamiany, co – zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami – nie wymaga ogłaszania przetargu. Za najkorzystniejszą uznano ofertę spółki.
Jak wyjaśnia spółka, planowana transakcja nie będzie podlegała VAT, ponieważ dostawa lokali korzysta ze zwolnienia dla budownictwa mieszkaniowego. Również dostawa gruntu jest wolna od VAT, gdyż na gruncie znajduje się trwale związany z nim budynek, również kwalifikujący się do zwolnienia dla obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Spółka chce się upewnić, że w tej sytuacji nie będzie musiała płacić żadnej daniny na rzecz fiskusa. Argumentuje, że zamiana lokali na grunty podlega ustawie o gospodarce nieruchomościami. Przepisy te pozwalają na zbycie nieruchomości w drodze bezprzetargowej, gdy dochodzi do zamiany. Z kolei zastosowanie tych przepisów daje również podstawę do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC).
Dyrektor warszawskiej Izby Skarbowej zgodził się z tym stanowiskiem. Uznał w wydanej interpretacji, że jeżeli umowa zamiany następuje na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami, to czynność ta będzie wyłączona z opodatkowania PCC.
Dyrektor przypomniał, że co do zasady umowy zamiany rzeczy i praw majątkowych są opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Obowiązek podatkowy ciąży wówczas solidarnie na obydwu zamieniających się stronach.
Jednak art. 2 pkt 1 lit. g
przewiduje osobne wyłączenie. Stanowi on, że podatkowi nie podlegają w ogóle czynności wykonywane na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami lub przepisów o autostradach płatnych.
Dyrektor przypomina też, że przepisy te określają, iż nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego mogą być zamienione na nieruchomości należące do osób fizycznych lub osób prawnych.
Jeśli zamieniane nieruchomości mają nierówną wartość, stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy ich wartości.