Tak wynika z rozporządzenia ministra infrastruktury z 2 lipca 2008 r. w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy (DzU 124, poz. 805). Obowiązuje ono od 14 lipca br. i dotyczy ośrodków szkoleniowych. Muszą one sprostać szczegółowym wymaganiom m.in. w zakresie infrastruktury technicznej, wyposażenia dydaktycznego oraz warunków lokalowych. Przykładowo miejsce przeznaczone do jazdy w warunkach specjalnych powinno się składać z:

- co najmniej jednej, prostokątnej płyty poślizgowej,

- płyty poślizgowej stanowiącej co najmniej wycinek pierścienia o kącie rozwarcia nie mniejszym niż 120 stopni,

- toru szkoleniowego.

Ponadto pojazdy wykorzystywane do szkoleń muszą mieć systemy przeciwdziałające blokowaniu kół przy hamowaniu, system kontroli trakcji oraz system stabilizacji toru jazdy pojazdu. Trzeba dopilnować, by instruktor mógł je wyłączyć w czasie prowadzenia zajęć.

Na tym nie koniec. Kierowcy autobusów, którzy zechcą podjąć pracę po 10 września br. i dopiero po tej dacie zdadzą egzamin na kat. D, będą musieli przed podpisaniem umowy o pracę odbyć szkolenie kwalifikacji wstępnej. Z nowego rozporządzenia wynika, że będzie ono prowadzone w formie kursu kwalifikacyjnego, który obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne realizowane w dwóch blokach tematycznych:

- część podstawowa – dla prawa jazdy wszystkich kategorii,

- część specjalistyczna – dla prawa jazdy kat. C, C+E, C1 i C1+E lub D, D+E, D1 i D1+E.

Szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej obejmuje w sumie 280 godzin, z tym że kurs kwalifikacyjny jest podzielony na:

- 195 godzin zajęć teoretycznych w części podstawowej,

- 85 godzin zajęć w części specjalistycznej, a w tym 65 godzin zajęć teoretycznych, 16 godzin praktycznych w ruchu drogowym oraz 4 godziny zajęć praktycznych z jazdy w warunkach specjalnych.

Rozporządzenie określa również szczegółowe warunki przeprowadzania szkoleń okresowych i zawiera m.in. wzór świadectwa kwalifikacji zawodowej.