Odpowiedni wniosek należy złożyć w gminie, w której przedsiębiorca mieszka. Jeśli miejsce zamieszkania znajduje się poza granicami kraju, a przedsiębiorca jest obywatelem polskim – właściwą do złożenia wniosku będzie gmina, w której wykonywana będzie planowana działalność.

Ewidencja działalności gospodarczej jest jawna a informacje zamieszczone przez przedsiębiorcę powinny być zgodne z prawdą.

Wniosek o wpis wypełnia się na specjalnym formularzu zgłoszeniowym, który zawiera następujące informacje:

- imię i nazwisko przedsiębiorcy

- nazwę pod która wykonywana jest działalność (firma przedsiębiorcy)

- miejsce zamieszkania przedsiębiorcy (jeśli różni się od miejsca wykonywania działalności gospodarczej to należy podać również adres siedziby)

- przedmiot działalności gospodarczej (wg. Polskiej Klasyfikacji Działalności)

- datę rozpoczęcia działalności

- numer PESEL przedsiębiorcy (jeśli nie posiada to kopia paszportu lub innego dokumentu poświadczającego tożsamość przedsiębiorcy)

- numer identyfikacji podatkowej NIP

We wniosku przedsiębiorca powinien także zamieścić informacje o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej, informacje o umowie spółki cywilnej (jeśli została zawarta),dane stałego pełnomocnika (jeżeli został ustanowiony).

Wniosek można złożyć osobiście lub listem poleconym (ale podpis wymaga potwierdzenia notariusza). Opłata, która musi uiścić przedsiębiorca składający wniosek to 100 zł.

Wniosek jest rozpatrywany w przeciągu dwóch, trzech dni od daty złożenia.

Informacje zawarte w ewidencji działalności gospodarczej są jawne dostępne w Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej przy organach ewidencyjnych.