Czy kierowcy wykonujący przewozy własne muszą ukończyć kursy na przewozy rzeczy?
Tak
Muszą je ukończyć wszyscy kierowcom wykonujący przewóz drogowy, którzy uzyskali uprawnienia do kierowania pojazdami kategorii C i D po 3 stycznia br. Gdy zdobyli uprawnienia i podjęli pracę przed tym dniem, to nie muszą jeszcze teraz mieć ukończonego kursu pod warunkiem, że:
> wykonują przewóz na potrzeby własne (legitymują się podczas kontroli zaświadczeniem o takim przewozie),
> taki przewóz spełnia warunki określone w art. 4 pkt 4 ustawy o transporcie drogowym (m.in. kierowca ma być zatrudniony na umowę o pracę lub być właścicielem firmy).
Mają obowiązek je uzupełnić do 10 września 2010 r.
Zajmujemy się oczyszczaniem miasta. Zimą kierowcy odśnieżają też ulice pojazdami przekraczającymi 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. W jakim zakresie obowiązuje ich ustawa o czasie pracy kierowców?
Z art. 13 unijnego rozporządzenia 561/2006/WE wynika m.in., że można go nie stosować do kierowców pojazdów używanych w związku z utrzymaniem i kontrolą dróg. Wobec tego ustawa o czasie pracy kierowców wyłącza stosowanie do takich kierowców art. 5 – 9 rozporządzenia 561 określających czas prowadzenia, obowiązkowe przerwy i odpoczynki. Według prawa o drogach publicznych utrzymanie dróg to m.in. ich odśnieżanie czy działania, które zapobiegają gołoledzi. Jeżeli można jednoznacznie stwierdzić, że chodzi o odśnieżanie (np. samochód ma pług i odpowiednie wyposażenie), to prowadzącego taki pojazd nie obejmują art. 5 – 9 rozporządzenia 561. Musi on jednak opisać własnoręcznie z tyłu wykresówki, że jest to przewóz przy utrzymaniu dróg albo akcji zimowej najpóźniej po przybyciu na najbliższy postój. Im opis bardziej szczegółowy, tym łatwiej w czasie kontroli udokumentować, dlaczego kierowca nie stosował się do rozporządzenia 561. Wpis potwierdza bowiem wykorzystywanie auta do zimowego utrzymania dróg. Przypominam, że przy wykonywaniu przewozu niezwiązanego bezpośrednio z odśnieżaniem czy zwalczaniem śliskości zimowej kierowca podlega rozporządzeniu jak każdy inny.
Zatrudniam kierowcę w przerywanym systemie czasu pracy. Jego harmonogram jest następujący: trzy godziny pracy, trzy godziny przerwy oraz pięć godzin pracy. Czy mam mu zapewnić 45-minutową przerwę na odpoczynek?
Nie
Kierowcy przysługuje tylko trzygodzinna przerwa wynikająca z przerywanego systemu czasu pracy. Występuje ona po trzeciej godzinie pracy, a więc wcześniej niż obowiązkowa 45-minutowa przerwa przysługująca kierowcy po 4,5 godzinie prowadzenia pojazdu.
Kierowcy prowadzą pojazdy powyżej 3,5 tony w zadaniowym systemie czasu pracy. Niekiedy przy prowadzeniu zmieniają się trasy przewozowe. Kierowcy pracują wówczas po 11 – 12 godzin na dobę. Czy trzeba im wypłacać dodatkowe wynagrodzenie?
Tak
Zatrudnienie kierowcy w zadaniowym systemie czasu pracy nie oznacza, że jest on pozbawiony dodatkowego wynagrodzenia za pracę nadliczbową. Jeżeli nie jest on w stanie wykonać zleconych mu zadań w ośmiu godzinach na dobę i 40 na tydzień, przysługuje mu roszczenie o wypłatę dodatkowego wynagrodzenia. Potwierdził to Sąd Najwyższy w wyroku z 4 sierpnia 1999 r. (1 PKN 181/99): zlecanie zadań, których wykonanie jest niemożliwe w normalnym czasie pracy, jest traktowane jako polecenie świadczenia pracy w nadgodzinach.
W transporcie drogowym zatrudniam kierowców w systemie podstawowym. W poniedziałek będą świadczyli pracę od 6 do 14. We wtorek natomiast rozpoczną ją o 3. Czy czas między 3 a 6 we wtorek należy traktować jako godziny nadliczbowe?
Doba robocza takiego kierowcy rozpoczyna się w poniedziałek o 6 i kończy we wtorek o 6. Jeśli rozpocznie on pracę we wtorek o 3, to podejmie ją po raz drugi podczas tej samej doby roboczej. W związku z tym między 3 a 6 świadczy pracę w nadgodzinach. Należy mu za to zapłacić stosowny dodatek (art. 151
1
§ 1 k.p.) lub udzielić czasu wolnego od pracy (art. 151
2
k.p.). Dodajmy, że doba to 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, kiedy kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem. Czas pracy kierowców rozliczamy w tzw. dobach roboczych, a nie kalendarzowych.
Zobacz wideo: Czas prowadzenia pojazdów